When is the optimal time to put on Rabbeinu Tam Tefillin in a non-Chabad Rosh Chodesh Minyan that doesn’t take a break after U’va Letziyon?
Question:
If I’m behind, or if the minyan does not put Rabbeinu Tam (ashkenaz) can I first daven musaf with the minyan and then put Rabbeinu Tam tefillin?
Answer:
Our custom is to put on Rabbeinu Tam tefillin before musaf. If the minyan does not wait, one should make every effort to be able put on the tefillin earlier in davening. One should be careful not to remove tefillin shel rosh in the presence of a sefer Torah; they should turn and face the other way or do it under the tallis.
There is also an important idea of having the Rebeinu Tam on as soon as possible when taking off the Rashi Tefillin so that the blessing that was said on Rashi will count for Rebeinu Tam Tefillin (see Shulchan Aruch Admor Hazaken 34:5).
Additionally, based on Kabalah from the Arizal it is not ideal to put on Rebeinu Tam after davening Mussaf, (see Kaf Hachayim Orach Chayim 25:94-96) since there is a level of Kedushas Musaf and it is no longer the time for Tefillin.
Question:
Could I go ahead of the minyan by saying ashrei and u’va l’tzion in the breaks between aliyos during krias haTorah which would give me time to put Rabbeinu Tam tefillin while the congregation would be saying ashrei and uva letzion or it is better to say ashrey and u’va l’tzion with the minyan to miss davening musaf with the minyan?
Answer:
It’s better to say ashrei earlier so as not to miss musaf with a minyan. However, you the davener may decide what is best for yourself, (to go ahead of the minyan or not) in this specific case.
In any event, if one takes off his Tefillin before the Sefer Torah is returned to the Ark, he should not do so in the presence of the Sefer Torah, but should turn aside. This is so not to dishonor the Sefer Torah. (See Shulchan Aruch Admur Hazaken Orach Chayim 25:42).
Sources:
היום יום א טבת. ספר המנהגים חב״ד ע׳ 36. ועוד טעם להסמיך הנחת תדר״ת לסיום התפלה, בסמיכות לברכת תדרש״י – ראה שו״ע אדה״ז לד, ה. ס׳ המנהגים ע׳ 18. ולהעיר מסידור אדה״ז הל׳ תפילין ד״ה כל אשר. אבל להעיר ממשעות אדה״ז שם ט. והעיר מזה בס׳ ויקהל משה קליין ב פ׳ כי תבא – ע׳ ר. וזהו בנוסף לדעת המקובלים שאין להניח תדר״ת אחרי מוסף מחמת קדושת מוסף – ראה כה״ח כה, צה-צו.
הנה, נחלקו המקובלים באם אפשר להניח תדר״ת אחרי מוסף ללמוד בהם וכיו״ב. ולמעשה, מנהגנו להניח לפני מוסף כל התפילין, וללמוד השיעורים אח״כ ללא תפילין. ובמקורו – ברשימת מאריענבאד תרצ״ד, רשימת היומן ע׳ שלו – שכק אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע למד כל השיעורים אחר התפלה בטלית. אבל בהיום יום א׳ טבת לא הועתק פרט זה. וראה גם הגהות לסידור רבינו הזקן ע׳ סג. וראה אג״ק אדמו״ר מוהריי״צ טו, רכו.
ולכו״ע, באם שכח להניח תדר״ת מניחן אחרי מוסף – משמרת שלום ל, ג. והובא בהוספות לשו״ע אדה״ז – מהדורת תש״כ ואילך – בפסקי אדה״ז בסידורו דיני ר״ח בהערה.
וי״א לחכות עד זמן מנחה, או עד שעה שמתפלל מנחה. וראה הנסמן בהוספות לשו״ע אדה״ז שם. ולהעיר, שכמעט כל הנך רבוותא המצויינים שם ס״ל שאפשר להניח אחר מוסף, ורק לפי שעה אין ראוי להיות בתפילין. אמנם, בסידור ר׳ שבתי שינוי קצת בדבר, שבכוונות אחרי הלל ד״ה צריך לחלוץ אכן כתב כן. אבל אחרי תפלת מוסף, לפני מוסף לשבת ר״ח, הובאו שם ב׳ הדעות. וראה בהוספות לסידור עם דא״ח במקומו מה שציין לזה, ולכה״ח הנ״ל.
וראה בתשורה משמחת נישואין של לוי ורחל לאה שיחיו איידעלמאן ל’ תשרי תשנ”ט ע’ לט: פעם בר”ח הניח ר’ זלמן ווילענקער תפילין דר”ת אחר מוסף, א”ל הרד”ץ חן שאין שום מקור להניח ר”ת אחר מוסף, בעבור זמן הרד”ץ שלח לו מכתב שמצא באיזה ספר שיש להנהגה זו מקור. ולאידך, בס׳ אוצר החסידים (אשכנזי) אה״ק ע’ 311 בשם הרד”ץ, שאם לא הניח ר”ת לפני מוסף שיש לחכות שעה וחצי (ולא ידעתי מקורו. ויתכן דקאי שם קאי לפני שהתפלל מוסף, כיון שכבר ענה כתר. אבל לא ראינו נזהרים בזה). וברשימות ספורים מישלובין ב ע׳ 47 בשמו, שאפשר להניח אחרי 9 שעות. ועצ״ע.
אבל נראה פשוט שאף שלכתחילה מקפידים להניח קודם מוסף, אין לבטל תפלת הציבור בכדי להספיק להניחן לפני מוסף, ולא גרע מדיעבד. וראה אות חיים ממונקאטש סכ״ה סי״ג סק״כ. שו״ת פרי השדה חלק ב סצ״ז. לקט הקמח החדש כה, קז. וכן נמסר בהנהגת ר׳ יהושע אייזיק בארוך, שהתפלל בצבור באם לא הספיק להניח לפני מוסף – ראה לקוי ספורי התוועדויות גרינגלאס. ושם משמע ששאר החסידים לא נהגו כן.
וראה בכ״ז הנסמן בהלכה ברורה יוסף כה, נט. ס׳ הלכתא מאורייתא ח״ג סמ״ו סק״ד ואילך. ושם הובאו כל הדעות בזה.
עוד אחת אעירה, שיש מקפידים שלא להניח תפילין ביום ועש״ק אחרי חצות היום, ראה שע״ת לד, ב. לז, א. ועוד. ונפק״מ בר״ח שחל בע״ש ושכח ולא הניח קודם מוסף, או שלא רצה להתבטל מתפלת הצבור, אם כדאי לחכות לזמן מנחה גדולה או להניח מיד אחרי מוסף. אלא, שקפידא זו שלא להניח בע״ש אחר חצות לא מצאה לה מקום לנוח בדברי הפוסקים, וגם אצל המקובלים – לא הובא בכתהאריז״ל. ואדרבה, ראה נגיד ומצוה מנהגי ע״ש. משנת חסידם מסכת תוספת שבת א. וידוע שהמ״ח לא העתיק רק דברי האריז״ל. וראה הנסמן בהלכה ברורה לא בשעה״צ . וגם להאוסרים – י״ל דהיינו רק בשעה שמתפלל מנחה.
#519