Does a man need to take off his socks under the blanket?
Question:
In Shulchan Aruch it mentions that one is obligated to wear socks for Tznius, and that one must take off and put back on their socks while under the blanket. Is this applicable these days also?
Answer:
These days where it’s common for men to walk around even in front of other people without socks, it’s not considered not Tznius to walk around like that.
Sources:
עיין ערוה”ש או״ח ב, א שאין בימינו קפידא בזה כלל. וכן משמע ממשנ”ב סקי”ד. וראה שם א, בשם עבודת היום. ובשוע”ר מהדו”ת ב, ב הניח אנפלאות בסוגריים (ב״פ. ומהרצאת הענין, משמע דמספק״ל, ודלא כשאר הטעמים במוסגרים שבשו״ע אדה״ז. ולהעיר שבמהדו״ב לא הביא שאין לילך יחף. ואולי כיון שהוא בכלל הנ״ל, משא״כ במהדו״ק – ראה שם ב, ט שהביא ד״ז). ובכל אופן, במנהג המדינות תליא, ראה עד״ז במהדו״ב ב, ו. אדה״ז מו, ה. שמירת הגוף והנפש ט. (אמנם, לפעמים יחף היינו באנפלאות ללא מנעלים. ואפשר שכ״ה בשל״ה חולין דרך חיים בסופו). וכ״ה לעניננו בא״ר ב, ה. וראה פמ״ג צב במ״ז ב, הביאו במשנ״ב ד, נד. אבל ראה מו״ק צא. וצ״ע בפמ״ג ד בא״א כג. וראה שם בא״א ד בסופו. וכ״מ בשו״ע אדה״ז. וכן נהגו בכ״מ בזמן הגמרא – ראה שו״ת הריב״ש קנג: רובם הלכו יחפים. וראה אדה״ז צא, ה. וכ״כ בזמננו באגרות משה ביו”ד ח”ג סימן מ”ז אות ג, כיון שרגיל לילך כך בבית גם בפני אחרים (ומדבריו משמע שהיקל גם בנוגע לעיקר דין לבישת בגדיו בצניעות. וצ״ע).
ואדרבה יש שהיו מקפידים בשינתם לא לישון באנפלאות ולגלות כפות רגליהם (וכנראה שהוא ע״פ הנזכר בנוגע ליו״כ, ראה לקמן), ראה עשרה מאמרות לחקל יצחק מאמר ז אות ג. וכן בהקדמת אמרי יוסף בראשית. י״ג אורות לבית צאנז דלקמן. שם במנהגי קודש ע׳ שעח. דרכי חיים. גבעת שאול מקאשוי רעג. צוואת אבא עמוד ברית השלום כד. מקור חיים צאנז שלז. דברי שלום סטראפקוב הוצאת תשט״ו ע׳ קנח. זכור לאברהם (ראזענפעלד) א ע׳ תרסט. (וראה הנסמן בקובץ בית ועד לחכמים – סאטמאר (ב) תשס״ט ע׳ שעג בהערה). וראה יחידות, שנדפסה בתשורה רייצעס כ׳ אלול תשפ״ד.
ויש שלא נזהרו בזה – ראה י״ג אורות לבית צאנז שם. ועוד שם, במערכת הגה״ק משינאווא ג, ע׳ קכח בהנהגת הרה״צ משינאווא. ועוד. ובכ״מ, שישנו גם במנעלים, ראה ב״י או״ח שיז. אדה״ז שם א. וראה אצלנו 28268.
[ויש שחששו גם בגרביים מחמת טעמא דמותא – ראה יומא עח, ב. וראה אצלנו שם. וס״ל שהוא לא רק במנעלים אלא גם בגרביים. אבל ראה זבחי צדק קטז, קסב סברא להקל אפילו במנעלים שלנו שאינם קשורים ברגל. וכש״כ בגרביים. ומפורש בלקט יושר ע׳ 43, שהקפידא רק במנעלים ולא באנפלאות. וכ״ה להטעם במאירי חיבור התשובה ב, יא ד״ה ומעתה, שהוא משום צער].
ולהעיר משל״ה מס׳ יומא עמוד התשובה רכט, א. הובא בא״ז תריט, יא, ובא״ר שם יט, ובשו״ע אדה״ז שם תריט, יח. ומשמע רק ביו״כ. גם משמע דליכא משום צניעות. ואולי שם היינו שאינו מכסה בכסתות המביא לידי חימום, אבל מכסה באו״א. וכ״מ ביסוש״ה יא, ז ״שלא יכסה אותם בדבר המחמם״. וכנראה העתיק משם באלף המגן תריט, לג. (ואכן דעת יסוש״ה שבכלל אין לגלות רגליו גם בשינה כבצוואתו כג). אבל פשטות הענין משמע שהרגליים מגולים לגמרי, כדמוכח מלה״כ ותגל מרגלותיו. ובשל״ה הביא נמי מהפג אחת על הרצפה. ובמט״א שם כח כתב שיהיו מגולות. ומשמע לגמרי. ואולי מחמת שהוא לצורך. וראה באוצר מנהגי חב”ד אלול-תשרי ע’ רטז הוראת אדמו״ר מוהרש״ב נ״ע במי שאירע לו קרי ביו״כ.
ולהעיר מליקוטי סיפורים (פרלוב) – מדור כ”ק אדמו”ר הזקן אות לה – עמ’ מט (במהדו”ח – עמ’ פד), שלישון כשלבוש בגרביים קשה לשכחה (ואפשר דהיינו הך, שקרי גופא גורם לשכחה. אלא שלפ״ז צ״ע המסופר שם, שהורה אדה״ז ללבוש גרביים כדי לשכוח מה שלמד בספרי חקירה. ושם במה שלא חשש שישכח דברים אחרים. ואפשר, שהוא ע״פ המובא בכ״מ בנוגע לישון במנעלים שקשה לשכחה – ראה אצלנו שם. ולפ״ז הה״נ בגרביים).
בנוגע לנשים משום צניעות – ראה כאן. ושם גם בכללות הענין.
ולאידך, חשש קרי (כאיסור לאכול דברים המרבים זרע בעיו״כ. וראה מעדני יו״ט ב, ב. ושקו״ט באיסור הוצז״ל בנשים, ואיסור הסתכלות. והדברים עתיקים. ולהעיר מהשקו״ט בתקנת עזרא דשום בע״ש לגבי נשים, ראה רא״ש ב״ק ז, יט. פלפולא חריפתא שם. פרישה רפ, א. אבל בפמ״ג במ״ז גרס באו״א. תורת האהל למהרי״ל דיסקין ב״ק ספ״ז – טו, ד. ולהעיר שבשו״ע אדה״ז רמב, ב השמיט ראשי שומין, אף שהביא תקנת עזרא שם רפ. וי״ל דלגבי עונג שבת הביא רק דבר השוה לכל נפש, גם לנשים), ואיסור שכחה (ראה בל״י יו״ד עב, ג. חוו״ד שם בחי׳ ב. יד״י בפיה״ק ד. דרכ״ת שם ה. ועוד. ויש שהחמירו) ל״ש בגווייהו.
#4515