Pidyon Haben on Friday Afternoon, with the Seudah on Shabbos

 

Question:

Would it be OK to make a Pidyon Haben right before Shkiyah, and then continue the Seuda into Shabbos like a Purim that falls Erev Shabbos? Or would you advise just to do it earlier in the day and have a Seudah midday with a smaller group? Does there need to be a Minyan?

 

Answer:

The Seudah should ideally take place before the tenth Halachic hour in the day.

There is no need to have a Minyan, although it is recommended. Best not to have more than an exact Minyan besides for close relatives and the Kohen.
Sources:

שו״ע אדה״ז רמט, ה-ח, וז״ל: אסור לקבוע בערב שבת סעודה גדולה של משתה שאינו רגיל בה בימי החול מפני כבוד השבת שע”י שמרבה באכילה ושתיה בערב שבת אפילו בבוקר יותר מדרכו בשאר ימות החול לא יוכל לקיים סעודת שבת שבלילה כראוי.

במה דברים אמורים בסעודת הרשות או אפילו סעודת מצוה אלא שאין זמנה בערב שבת שיכול לדחותה ליום אחר ולעשות הסעודה באותו יום אבל אם זמנה היום כגון סעודת מילה וסעודת אירוסין ונשואין שאין לו לדחות האירוסין שמא יקדמנו אחר לארסה וכן הנשואין אין לו לדחות שלא להבטל מפריה ורביה וכן המילה אף אם אינה בשמיני ללידתו אי אפשר לדחותה ליום אחר שאסור להניחו ערל אפילו יום אחד לפיכך מותר לעשות הסעודה ג”כ בו ביום ואם אח”כ לא יוכל לקיים סעודת שבת שבלילה אין בכך כלום כיון שזוהי גם כן סעודת מצוה ויאכל למחר ביום שלש סעודות כמ”ש בסי’ רע”ד.

ומכל מקום מצוה להתחיל הסעודה לכתחלה קודם שעה עשירית שהרי משעה עשירית ואילך מצוה להמנע מלקבוע אפילו סעודה קטנה שרגיל בה בחול אם היא סעודת הרשות כמו שיתבאר אם כן גם בסעודת מצוה כיון שאפשר להקדימה קודם שעה עשירית יש לו להקדימה לכתחלה. וטוב שלא לאכול בסעודה זו אלא מנין מצומצם לבד מן השייכים לסעודה כגון הקרובים והשושבינים בסעודת נשואין והקרובים ובעלי הברית דהיינו המוהל והסנדק בסעודת מילה.

סעודת פדיון הבן בזמנו דהיינו ביום ל”א ללידתו דינה כסעודת מילה. עכ״ל.

וראה פדה״ב כהלכתו ט, ב. וש״נ.

בעשרה – רק להידור מצוה, ראה ס׳ האשכול מב. ארחות חיים הל׳ פדה״ב. מאירי ס״פ ערבי פסחים. וראה הנסמן בפדה״ב כהלכתו ח, ה.

 

 

#2952