Would a Frum and healthy woman be able to donate her eggs to a sister who is unable to sustain a viable pregnancy via IVF treatments?

 

Although, almost all major Poskim hold that one fulfills the mitzvah of פרו ורבו through IVF (See Shevet Halevi 9:209; Minchas Yitzchak 1:50; Igros Moshe E.H 2:18; Minchas Shlomo 3:124 אות ב), still, any fertility treatments must be done under a Rabbinical supervising agency. There are kosher organizations (e.g.  Puah and Bonei Olam) that deal specifically with fertility issues.

As for donating eggs, this is quite a serious issue within halacha and many, if not most, rabbonim forbid it altogether, allowing IVF only if all the physical components (sperm, eggs, serums, uterus, related medications, etc.) are only of the married couple themselves.

Furthermore, even the minority opinion which allows for foreign donation of eggs, will only permit it if the donor is non-Jewish, or according to others, only from a single unmarried Jewish girl.

It is agreed that eggs may not be donated to a sister.

It should be noted that the opinion of Chabad rabbonim on the matter of IVF in general (even if all components are from the married couple themselves) is far from unanimous, with many being of the view – which is corroborated by many written and oral sources – that the Rebbe was strongly opposed. This response is not to be construed as taking a position on this matter.

 

Sources:

בכללות הענין – ראה רץ כצבי פוריות בארוכה.

בנוגע לתרומה מאחות אשתו – ראה מעין אומר ח, ע׳ לג.

בנוגע לטיפולי פוריות בכלל, ראה בהלכה יומית אות שעא ועוד יש דברים בגו שלא ניתנו לידרש אלא למצניעיהם.

ואלו דברינו שם בתוספת מהנמצא רשום בגליון אצלנו.

והנה, רבו כמו רבו השאלות בטיפולי פוריות, בנוגע להשחתת והוצאת זרע, ועוד כיו״ב. ואף גם רק בבדיקות רפואיות – אפי׳ במצב ובאופן שהתירו פרושים את הדבר לצורך קיום מצות פו״ר – צ״ל התייעצות עם רב שיהא באופן דהקל קל תחילה, וכפשוט שצ״ל באופן של צניעות, וצ׳ בירור בכל סוג בדיקה כשלעצמה אם ומתי גורמות דין נדה וכו׳ וכו׳. ועאכו״כ בנוגע לטיפולים שונים ומשונים, הדורשים פיקוח הלכתי מובהק (מדין הבחנה, רוב בעילות וכו׳). ומה גם שלפעמים ישנם כו״כ שאלות חמורות היכולות להתעורר במשך הזמן (ולדוגמא – דילול עוברים, ועוד כיו״ב), הדורשות הכרעה על אתר.

והעיקר בעניננו – שהענין דורש בירור נרחב, וכמה דעות בזה מן הקצה אל הקצה, וגם יש חילוקים מן הקצה אל הקצה בסוגי הטיפולים, ואא״פ להשוות מענין ומצב א׳ למשנהו. ולדוגמא – ראה שו״ת צי״א חט״ו סמ״ה מש״כ לפי דעתו. ולהעיר גם מלקו״ש חל״ז ע׳ 188 עד״ז: ״בזמן המנחת יצחק – הי׳ כל התהליך באופן שונה לגמרי, וגם עתה משנים מזמן לזמן״.

[ובכללות דעת רבינו בענין זה: ראה בהנלקט באסיא גל׳ סא-סב ע׳ 47 ואילך – ריבוי מענות בענין זה. ותמיהני טובא מדוע נדחקו שם העורכים שלא ע״ד הרגיל ליתן פרשנות שלא ע״פ פשט הפשוט. ולפענ״ד מוכרחת הסתייגות מסויימת מהנכתב שם. וק״ל. וכן להעיר שהמובא שם בחוברת הנ״ל ס״ח – הנה לאחרונה נתפרסמה הכחשה לחלק מהפרטים בנדון. כן להעיר שלא הובא שם לשלימות הענין המענה דלקמן (נדפס מכתי״ק בתשורה ט׳ סיון תשס״ט – יו״ל לשמחת נישואין גארדאן-דיסקין – ע׳ יג): ״כמפורסם – איני בעד זה והרוצה יפנה לרבנים ולא ישאלני עוד בזה״. ובמכתב מתאריך חנוכה תשמ״ט: ״נ. ב. מפורסמת דעת כמה וכמה – שלילת הפריה מבחנה וכיוצא בזה״. וברשימה שתח״י – עוד כו״כ מענות כיו״ב, הן בכתב והן בע״פ (בשעת חלוקת הדולרים)].

סוף דבר, שבכל ענינים וטיפולים כיו״ב צריך להביא את הדברים בכור המבחן אצל רבנים מורי הוראה מובהקים דפקיעי שמייהו, שיחקרו וידרשו בחפש מחופש, והכל לפי מה שהוא אדם, ולא כל המקומות והזמנים והאישים שוים. וכמו״כ מוכרחת הדרכה צמודה לאורך כל הדרך מרב מורה הוראה מובהק היודע את אשר לפניו, ויורהו כדת מה לעשות. ואכ״מ, ובפרט במסגרת זו, בסוגיא עמומה ומסובכת הנ״ל. והדברים ארוכים עתיקים ויגעים.

 

#2873