When the Siyum Sefer Torah and Hachnosas Sefer Torah happen on different dates, is Tachanun not said on both?

 

The minhag is that we don’t say Tachnun only on the day of the actual Hachnosas Sefer Torah.

 

Tachnun of Mincha on a day of a Siyum Sefer Torah

 

Sources:

אף שיש לצדד שלא לומר תחנון גם ביום הסיום, ודומה לדעת הפוסקים שא״א בסיום מסכתא. וראה כאן:

On the day celebrating a Siyum HaShas, should the Minyan skip Tachanun?

למעשה, המנהג בפועל כבפנים. וכל עניני תחנון תלויים במנהג כמ״ש הפוסקים. ובכלל, בכל כיו״ב ואין לך בו אלא חידושו. ולהעיר מל׳ שו״ת ישיב משה א, שלח, ב: בנוגע להבאת ס״ת חדש רק יום אחד אין קורים תחנון ונפ״א ולא יותר. (אבל בפשוטו בא לשלול המנהג שלא לומר כל שבעה).

ולכשתרצה, הנה ביום פטירת מרע״ה סיים כתיבת י״ג ס״ת, והיו ימי בכי ואבל.

ותו, שבכל המקורות שנזכר ע״ד המנהג הובא רק בקשר עם הכנסת או חינוך ס״ת (ראה אג״ק אדמו״ר מוהריי״צ נ״ע ו ע׳ עד, נעתק בסה״מ מלוקט א ע׳ ת. ישיב משה שם. תולדות קול ארי׳  סדר חינוך ס״ת יח. וראה שו״ת ויצבור יוסף ג, כב. יבי״א ד או״ח יג בין הדברים. וראה הנעתק אצל בנו בילקוט יוסף נפ״א כג, ובהלכה ברורה קלא, לו. וראה הנסמן בס׳ ועתה כתבו חזן  בששון ויקר אות יט. ולא עמדתי על מקורותיו. ומה שהביא משו״ת פרי הארץ וחתן סופר – לא נמצא בהם כלל. אבל הוא בפרי השדה שם ג, קפב, ומיירי בסיום מסכתא. והעתיקו רבים משם, ולא מיירי מעניננו כלל. וכן מה שהביא מחתן סופר הל׳ תפלה ד – נמצא הוא בספרו על שו״ע ב, סדר עבודת היום שער התפלה כב. ומיירי מענין סיום מסכתא. וגם בזה לא הכריע כן לדינא. וכמה מלקטים העתיקו אחד מהשני מקורות הנ״ל כסומא בארובה. וכ״ה בנט״ג כתיבת והכנסת ס״ת י, א. וכהנה רבות). ואיכא דמפרשי לה דדמיא לחתן ביום חופתו, שהרי מה״ט עושים חופה לס״ת (ראה כעי״ז מח״ב או״ח רפב, יד לענין טעות בס״ת ביום החינוך, שהרי מה״ט היו כאלה שנהגו שלא לומר שבעה ימים. וראה נפש חי׳ צבאן מערכת  ס אות כא. ויצבור יוסף שם. נהגו העם לר״ד עובדי׳ קהילת צפרו, ד, הכנסת ס״ת ע׳ יב. תורת משה עמאר ו, ז). וכ״ז ל״ש רק ביום ההכנסה או החינוך. ואיכא דמפרשי לה משום הקרבת קרבן (ראה שו״ת אמרי סופר, נעתק בקובץ נטעי שמואל ע׳ קיג, ובהליכות והנהגות אמרי סופר א ע׳ קפג. מגלי אליהו חסדאי ג. כג) וג״ז רק מחמת ההכנסה.

 

#22998 (2)