On the day celebrating a Siyum HaShas, should the Minyan skip Tachanun?

 

In the immediate tefillah right before the siyum, Tachanun should be omitted.

 

Sources:

יש שכתבו לדמות להעדר אמירת תחנון בט״ו באב, שהוא לפי שמשלימים מצוה (רשב״ם ונמוק״י ב״ב קכא ב. והובא ביש״ש ב״ק ח, לז, כטעם לסעודת סיום: שט”ו באב הוא יום טוב לפי שפסקו אותו היום להשלים מצוה גדולה היו שמחים, ונחשב להם ליום טוב. ואם כן השלמת הספר אין לך מצוה גדולה מזו. וכן במ״מ ברמ״א יו״ד רמו, כו, נרשם ציון לנמוק״י שם).

וכמה דעות בדבר. וראה בשו״ת חתן סופר או״ח ב, כב. שו״ת פרי השדה ג, קפב. שלחן הטהור קלא, יז ובזר זהב שם. שו״ת צי״א יא,יז, ו. יבי״א ד, יג. שבט הקהתי ד, מח. ועוד.

ויש מקומות שנהגו לסיים מסכתא, או הש״ס, ביאצ״ט להימנע מאמירת תחנון (ראה דברי תורה מונקאטש ג, מו. דרכי חו״ש קצב. ועוד).

וראה הנסמן בעבודת אפרים שטיין יב.

ושמועה שמענו גם ע״ד הוראה בנוגע להעדר אמירת תחנון בעת סיום הרמב״ם (אלא, שהוא רק בתפלה הסמוכה, וגם הוא סיום של כל הקהל. ובכלל, ריבוי גירסאות בשמועה הנ״ל, וגם בעל המעשה שינה טעמו וסיפרה בכמה אופנים).

ובכגון דא, שהסיום על כל הש״ס, ובפרט בזמננו שמצוה להרים קרן התורה וכו׳ (ראה גם שו״ת יבי״א שם), ועומדים לפני המסיבה וכו׳, והשמחה רבה היא בקרב הציבור,  נכון הדבר להורות כן. ובתחנון שהיא רשות שומעין להקל.

 

#18832 (2)