Does all Mishnayos need to be learned to make a Siyum HaShas?

 

No, though it would be ideal to include them too.

 

Sources:

ראה שיחת יט״כ תשי״ד לגבי חלוקת הש״ס: כל הש״ס ל״ו מסכתות שיש עליהן גמרא, ומה טוב גם שאר המסכתות שיש בהם משניות בלבד. וכ״ה בשיחת יט״כ תשמ״ו, לענין סיום הש״ס להדיא, שלכל לראש סיום הש״ס הוא על המסכתות שיש עליהם גמרא, כלומר שההתחלה היא במס׳ ברכות והסיום במס׳ נדה, ונוסף לזה ישנם הנוהגים – בפרט בדורות האחרונים – לכלול בסיום הש״ס גם המסכתות שאין עליהם גמרא, כלומר שההתחלה במס׳ ברכות והסיום במס׳ עוקצין. ושם בקשר לי״ט כסלו, שהמדובר הוא אודות סיום הש״ס כפשוטו כפי שהי׳ נהוג בימיו של אדה״ז, שההתחלה במס׳ ברכות והסיום במס׳ נדה. (וכן הי׳ בהתוועדות הנ״ל). ובהמשך לזה נזכר בשיחת מוצאי זאת חנוכה תשמ״ו, שישנם כמה אופנים בסיום הש״ס, ולכל לראש סיום המסכתות שיש עליהן גמרא, ובתור השלמה – יש להוסיף ולערוך סיום גם על המסכתות שאין עליהם גמרא. (וכן הי׳ בהתוועדות הנ״ל).

[וראה גם סה״ש תשנ״ב בקונטרס ע״ד חלוקת הש״ס ע׳ 487 הע׳ 114. וגם בזה מוכח, שרק מחמת דיוק הלשון ״כל הש״ס כולו״ צ״ל גם המסכתות שאין בהן גמרא].

 

 

#18832 (1)