Eating Meat After a Fast (and on a fast for those not fasting)

 

Question:

I have heard that on some fast days and the night following it, meat/chicken shouldn’t be eaten. Which fast days does this apply to and is this the same Din for someone not fasting (pregnancy, nursing etc.)?

 

Answer:

This applies according to halacha the night after Tisha B’av. Some follow this custom on the night preceding and following every fast (with the exception of the night after Yom Kippur). This concept can apply even to to those who don’t fast, if their health permits.

However, the Alter Rebbe implies that this applies only in relation to the night after the fast. Since the Alter Rebbe mentions it only regarding fasts which one takes upon themselves for atonement, it is likely he does not agree with keeping this stringency regarding other regular fasts. The general custom is not to refrain from meat and wine on the nights after regular fasts. In fact, many Tzadikim Davka ate a festive meat meal after the fast.

 

Sources:

מוצאי ת״ב – שו״ע או״ח תקנח. בתעניות של תשובה – רמ״א יו״ד קפה, ד. מג״א תקנח, ג, בשם מהרי״ל. שם תקפ, ט בשם י״א. והביא גם מיש״ש חולין ה, יא (ושם גם בלילה שלפני התענית). וכ״ה בט״ז שלד, כ. וראה ד״ת מונקאטש ב, פב. אבל לפמ״ש בתורת השלמים קפה, י, שייך רק בתענית של כפרה – ראה פמ״ג שלד במ״ז כ. ובשו״ע אדה״ז יו״ד קפה, יא, מציין למנ״י, ושהכוונה בליל שלאחר התענית. וראה פת״ש שם יג. וי״ל שכן כוונת אדה״ז גם בשו״ע שלד, כח. ואין לנו הכרח בדעתו באם קאי גם בת״צ. אבל איך שיהי׳ מפורש שם שהכוונה רק במוצאי התענית ולא בלילה שלפניו. ולענין ת״צ – ראה גם סדה״י ענין ביהמ״צ, אם אינו חלוש או זקן. ובשו״ת חיים שאל א, כד – לענין ליל י״ז תמוז.

וגם כשאין מתענין, אם הבריאות מרשה להן אין למחות – יש״ש שם.

וראה ד״ת מונקאטש שם, דאדרבה מנהג הצדיקים לאכול סעודת בשר במוצאי ת״צ להורות שיהפכו לששון ולשמחה.

 

 

#2198