Pesukim in the end of Shemone Esrei for the names Sima and Silka
Question:
My students are learning how to say Shemone Esrei now.
I gave them all their pesukim connected to their names.
There were two girls whose names started with samech and ended with alef. What pesukim should they say?
Their names are Sima and Silka.
Answer:
סימא
could say the following passuk תהלים מח, יג according to the alternative spelling סימה:
סבו ציון והקיפוה ספרו מגדליה
סילקא
could say the following passuk דניאל ב, כט as it has all the letters of her name including the actual root of the word.
אנת מלכא רעיונך על משכבך סלקו מה די להוא אחרי דנה וגלא רזיא הודעך מה די להוא
Sources:
בעיקר שם סימא – ראה טיב גיטין שמות נשים ס, ד שבגליון סדר הגט של מהרא״ש כתב מהר״ם חריף מלובלין שלפעמים הוא ע״ש שמחה, שבארץ רוסיא נקראים כל שמחה סימא, אבל דילמא הוא ע״ש סימא מלשון אוצר. ועיי״ש בטיב גיטין, שבזמננו ערבה כל שמחה ואין אשה שנקראת שמחה.
אמנם, בימינו חזר הדבר והרבה נקבות נקראות שמחה. ובדברי חיים בש״נ ס, ג, שגם בגלילותינו דשכיחי הרבה נשים שנקראות שמחה אין לספק בסימא שנקראת שמחה דשני שמות הן. וראה גם בשו״ת ד״ח אה״ע ב, קטו. שם קנד. אהלי שם אות ס – קי, א.
ובשו״ת דברי נחמי׳ אה״ע כח, הביאו גם בקב נקי שמות נשים אות ס, האריך מאד, ונוטה שאולי יש לכתוב לכתחילה בה״א. ולמסקנא, דעתו לכתוב בשי״ן.
וראה בשו״ת בית אבי ד, קסה משה״ק שגם אם הוא ע״ש שמחה, לכאו׳ צ״ל באל״ף. וקושייתו צ״ב.
וראה שו״ת בית אב״א א, יב, מה שהעיד בהנהגת הגרמ״פ.
ולהעיר שבירושלמי מצינו הן שם סימא והן סימה. וכן בל׳ אוצר בכ״מ הוא סימה – ראה גי׳ הב״ח ע״ז לה, א. ירושלמי ע״ז ב, ז. ועוד בכ״מ. ובחילופי נוסחאות לויק״ר מהדורת מרגליות, ה, ד, וכן שם יז, ו. כב, כז י״ג סימה. וכ״ה בכ״מ. וראה גם בהגהות מהרש״ם לט״ג שם שר״ל לכתוב סומה בוי״ו ובה״א, שכ״ה בבמדב״ר נשא יד. ובכלל, קייל״ן – רמ״א אה״ע קכט, לד – שבמקום שצריך לכתוב באל״ף וכתב בה״א כשר. והרי אין כאן שינוי במבטא. וכן כשחותמת בה״א. וראה בשו״ת הצ״צ אה״ע שצח, לכתוב הינדה ראזה בה״א, עיי״ש טעמו לפי שחתמה ראזה בה״א, ולא מסתבר לכתוב שם אחד באל״ף ושם שני בה״א. [ולהעיר מכיו״ב בנוגע לפסוק לשם זעליג ע״פ ספרי שמות גיטין, במענה מגוף כתי״ק בתשורה צפתמן-סימפסאן סיון תשע״ב ע׳ 11. וראה דעת הצ״צ בשו״ת אה״ע רלו].
וראה גם שו״ת בעל ישיב יצחק בס׳ גם אני אודך כא.
ומפי השמועה, שכ״ק אד״ש ענה להגרמ״ש ע״ה אשכנזי לכתוב סימה. וכן הובא משמו בקובץ עיונים והערות ישיבת חזון אליהו תל אביב גל׳ א, ע׳ 165.
סילקא – אף שפשוט שצ״ל באל״ף, אכתי יש לצדד כנ״ל מטעמים האחרים שנזכרו. ומ״מ, עדיף לומר פסוק הנ״ל מדינאל שיש שם כל האותיות של שמה, כמפורש בכ״מ שג״ז בכלל.
#19174