What is the concept of having something warm on Motzei Shabbos?

 

Answer:

There are two separate ideas, both derived from the Gemara in Mesechta Shabbos 119b.

One is to cook something new for Melava Malka (-since it is freshly cooked it is usually warm but that is not the point-) and the other is to drink hot water on Motzei Shabbos.

  • Cooking something new for Melava Malka is a Halacha, but it is not a full obligation, rather it is the preferred manner of making Melava Malka. If this is difficult, one can instead eat fruits for Melava Malka. (this meal is also a segula for the luz bone etc.)
  • Drinking hot water on Motzei Shabbos is not an obligation but rather has a special healing effect.

The common Chabad custom (-not unique to Chabad-) is to make Hamotzie and cook something new (not necessarily fleishig) for Melava Malka and drink hot water/tea.

P.S In Likutei Sichos vol 36 p. 70 there is a Sicha in which the Rebbe explains at length the Halachic and symbolic idea of Melave Malka etc.

 

Sources:

ראה גמ’ שבת קי”ט ע”ב ובמהרש”א שם, שו”ע או”ח סי’ ש’, ובנו”כ שם, שו”ע אדה”ז שם סעי’ ג’, שבלי הלקט סי’ ק”ל, אלי’ רבה סי’ ש’, פרי חדש שם, מחזיק ברכה שם, ביאור הגר”א שם, היום יום ל’ ניסן, לקו”ש חל”ו ע’ 70 ואילך (ובהערות 11, 17, 22, שם), ועוד.

והנה בשו״ע השמיט פת חמה וחמין. וכבר העיר בזה בתורת שבת וייל סי׳ ש. ובבית ארזים קליין ש, טז, שהושמט  ברמב״ם ורא״ש. וגם מרן הב״י שמו אחרי הדלת. ובפשטות, לפי שהוא רק סגולה לרפואה ואינה חובה. ולדברי מהרש״א שהטעם הוא בכדי שיהא דבר חדש שנתחמם – בלא״ה מקיימים כן בדבר שנתבשל מחדש,כנ״ל. וגם משמע דא״צ תרוויהו, פת חמה וגם חמין, ובחדא סגי. ולשון האר״ח דיני הבדלה כח: אוכלין איזה דבר חם כדאמרינן פת חמה וכו׳. והיינו כנ״ל.

 

 

#15072