Is it inappropriate to go skydiving with a male instructor?
Question:
Is it inappropriate to go skydiving with a male instructor? It’s all done very professionally. It’s the same idea as a doctor. I’m just wondering because it’s a very close touch. There are no woman instructors.
Answer:
Incorrect.
With a doctor, since it’s for medical purposes, it’s permitted. This does not apply to sport. Even when using doctors if female doctors are available.
P.S.: One should avoid doing dangerous sports such as skydiving and the like (regardless of the above-mentioned).
Reasonings:
A Jew should not endanger his life. This is a Biblical conjunction as it says, (Devarim 4:15), “You shall be very careful to protect your souls”. See also Rambam (Hilchos Rotzeiach U’shmiras Hanefesh 12:6).
However, we find that the Torah allows one to take some risk in order to make a livelihood as it says, (Devarim 24:15) “and to him, he shall carry his life”.
The Noda Be’Yehuda (Tanina Yoreh Deah 10) writes that for this reason a sailor or caravan merchant may endanger their lives to make their livelihood. However, one may not do activities which are dangerous if they are not for livelihood purposes. For this reason, one may not do sport hunting (without addressing the issue of causing pain and waste to animals) since it endangers one’s life.
See also Shem Aryeh (responsa 27).
It is also mentioned in the Talmud (Shabbos 32a) that Rabbi Yannai said: A person should never stand in a place of danger saying that they will perform a miracle for him, lest they do not perform a miracle for him. And, if they do perform a miracle for him, they will deduct it from his merits.
Sources:
בעבידתי׳ טריד לחוד ל״מ להתיר כ״א מצד חשש הרהור. ועדיין צריכים אנו להתיר איסור נגיעה גם שלא בדרך חיבה. והותר ברופא לפי שהוא רק מדרבנן ובמקום חולי לא גזרו – שו״ת אג״מ יו״ד ב, קלז. ובאג״מ יו״ד ג, נד – שאסור מדרבנן מצד סחור סחור או מחמת הרואים שיחשבו שהוא בדרך חיבה. והתירו ברופא דעבידתי׳ טריד ולכן אין לחוש שיבוא מזה לדרך חיבה, וגם ידוע שהוא לצורך רפואה. ושם, שאם הבעל רופא צריך לעשות בעצמו כשהיא טהורה. ובאו״א, שמכוער הדבר, ולצורך רפואה אינו מכוער – שו״ת אג״מ אה״ע ב, יד. וראה אוצה״פ ט ע׳ 26. וכבר כתבו שלא להתיר במיחוש בעלמא – ראה כנה״ג יו״ד קצה. וראה הנסמן אצלנו כאן:
וכאן:
ואף בחולי – מצינו שאסור לאשה להשתמש באיש בחולי מעיים – שו״ע יו״ד שלה, א. ובד״מ שם ד הקשה לטעם הב״י מ״ש חולי מעיים וליתסר בכל חולי. וראה מה שיישב בדרישה. ומצינו באחרונים כמה אופנים להסביר דעת המחבר. והנה, אף שלדינא נקטינן שרק בחולי מעיים אסור, יש שפי׳ בדעת המחבר דמיירי בכל חולי. ולרבותא קאמר שבחולי מעיים האשה משמשת את האיש. ועכ״פ, בין השאר, מצינו לחלק דהתם מיירי בהשתמשות ולא ברפואה, ומשו״ה אסור – ראה שו״ת רביעי בקודש פליישר ע׳ 49. ואכ״מ. ועכ״פ כבר האריכו באחרונים לעורר שלא לדרוש אצל רופאים זכרים כדאין הכרח גמור. ונסמן אצלנו שם. והבו דלא לוסיף עלה.
ואיכא נמי משום חשד ומראית עין – ראה שו״ת מהר״ם מרוטנבורג – במהדו״ח לקוטים תקלה, והובאה בשו״ת תשב״ץ שצז, ב, נו בטעם שאין לאשה להיות סנדק בשעת המילה ולא אמרינן בעבידתי׳ טריד מה״ט. וכ״כ באג״מ שם בגוף האיסור דנגיעה שלא בדרך חיבה.
בנוגע הסתכנות להנאה – יש להוסיף דקייל״ן – רמב״ם הלכות רוצח ושמירת הנפש יב, ו – שאסור לאדם לעבור תחת קיר נטוי או על גשר רעוע או להכנס לחורבה, וכן כל כיוצא באלו משאר הסכנות אסור לעמוד במקומן. ולהעיר שבחורבה לכאו׳ א׳ מאלף הוא ועכ״ז נאסר. וראה חזו״א חו״מ ליקוטים יח, ב שכל שהוא מנהגו של עולם אין לחוש, משא״כ בדבר שנרתעים ממנו. ובחזו״ע ברכות ע׳ שעא עד״ז שבדבר שהוא מנהגו של עולם וצורך בו אפי׳ כשיש חשש סכנה כיורדי הים והולכי מדברות ה’ הרואה ללבב יודע שאנוס לצורך פרנסתו וכדומה וישלח מלאכו לפניו להצילו משא״כ בטיול גרידא להנאה. וראה גם ציץ אליעזר ט, יז, ה.
#14972