Between white flour and whole wheat flour, are any of them more Mehudar to use for Matza at the Seder?
White flour is technically more Mehudar, though some communities specifically use whole wheat for various reasons – see below.
Sources:
בכלל, סולת מהודר יותר לענין ברכה. וכ”ה בעניננו בארחות חיים פסח קיג שעושים מפת נקיה להתנאות במצוות. וכ”כ בכלבו מח. וכ”כ מעצמו בתולדות שמואל מצות אכילת מצה – מצוה י – ד, א. ויש שהידרו בסולת מטעם חשש חמץ – ראה מהרש”ם בדעת תורה תנג, א ד״ה שלא יהא, שלפי הפמ”ג תסז במ”ז יח, יש על זה שם יבש ביבש. אבל בברכת הפסח סי’ ב בהוספה, שאינו נוגע לדידן שאין אופים מהקמח בפסח. וראה בשו”ת אמרי יושר ב, ט, ז, דלא ניחא לי׳ בזה והביא תירוץ אחר. וראה באריכות בקובץ אור ישראל מאנסי סו.
אלא שידוע ליודעים שהרבי נהג בראזעווע – היינו קמח מלא. וכן מצינו שנהגו כן בכ״מ להידור, לפי שקשה לנפות טוב ולנקות הנפה טוב – ראה שו”ת עמק שאלה טז. מעדני שמואל קח, יט. ובכ”מ החמירו כן גם אחרי שהנהיגו ריחיים חדשות. וכן בבעלזא הקפידו מאד ע״ז. ונהגו להכריז לכל הקהל מדי שנה בשנה להשתמש דוקא בראזעווע. וראה גם שו”ת נשמת חיים ברלין או”ח קכו, בענין זה, שאסור לשנות במקום תקנה ומנהג.
ומ”מ, ראה בשו״ת ערוגת הבושם קכ”ט ול’ שלפעמים יצא שכרו בהפסדו אם ינהג החומרא ליקח ראזעווע, לפי פמ”ג הנ”ל.
ועוד טעם בדבר, שלהפרי חדש תנ”ד, פת נקיה אינו לכתחילה. אבל סיים שם שאין המנהג כן.
ובתולדות שמואל שם כתב סברא להדר באינה נקי׳, שדרכו של עני שהקמח אינו מנופה.
אמנם, להעיר שהרבה טוענים שבכלל הסולת שלהם – גם בנקי ביותר – לא היה כל כך נקי כהיום.
ולאידך, י״א שבהרבה מאפיות שמים קצת מורסן גם בהמכונה סולת נקי׳.
וראה במ”מ כאן:
#13635