Is it OK at the outset to do Tashlich at night?
Yes. Nonetheless, it is preferable to do it by day.
Also, by day is an Eis Ratzon, an opportune time for this Tefillah. If one missed tashlich on the first day before nightfall, it’s better to wait to say it on the second day.
Sources:
להעיר שאין מזכירין יגמה״ר בלילה. ובתשליך אומרים פסוקים המורים על י״ג מדות. אבל הוא בדרך קריאת פסוקים ולא יגמה״ר ממש. וכן אין אומרים פסוקים בכלל בלילה. וגם בזה יש צדדי קולא כחלק מתפלתו.
וראה שו״ת תורה לשמה קנט בטעם שאומרים קודם שקיעה״ח. (אלא שעיקר דבריו בטעם להמתין קרוב לסוף היום, בשעה י״ב, עיי״ש ע״ד הפשט. ודייק מל׳ שעה״כ דרושי ר״ה: מעט קודם שקיעה״ח. אבל בפע״ח קמא, א, וכן במשנת חסידים מס׳ ר״ה פ״ט מי״ג הל׳ קודם שקיעה״ח, ללא תיבת ״מעט״. ומתפרש שיהא בדוקא קודם ולא אחריו, ולאו דוקא קרוב ממש לשקיעה״ח. ועד״ז הוא במג״א תקפג, ה ובשו״ע אדה״ז שם ז, ובסידור אדה״ז. ובכ״מ. ולהעיר שבשעה״כ כותב רק במנהג שנהגו, ומעיד על המנהג, ולא כהל׳ בפע״ח ובמ״ח ועוד שכך נכון לעשות. וכן מנהגנו שיהא אחרי מנחה, ולאו דוקא ממש סמוך לשקיעה״ח). וראה עד״ז יערות דבש ח״ב דרוש יו״ד בסופו. (ושם הדיוק שיהא בעת מנחה. עיי״ש טעמו שבתשיעית סרח. וראה הגהות ראשון לציון להגרי״פ, שבאמת סרח בעשירית). וראה עוד טעם בזה השולחן מנהגי אלגיר נב (מחמת העקידה שהיתה קרוב לערב). וראה דברי שלום עפגין תקפג ע׳ תלא שכתב מד״ע לפרש ע״ד הסוד במה שצ״ל אחרי מנחה דוקא, ולא בלילה.
ולמעשה, כתב במט״א תקצח, ד, שנוהגים לילך אף אם כבר שקעה החמה עד עד הלילה. (ובאלף למטה שם סק״ג, לענין לפני או אחרי מנחה שאין קפידא בזה. ואכן במהרי״ל הל׳ ר״ה ט: אחר סעודה, הב״ד בקצה המטה שם יד. וכ״ה במעגלי צדק הל׳ שופר. מקו״ח תקצז בקיצור הלכות. יוסף אומץ תתקעה. ועוד. וראה שו״ת שיח יצחק או״ח רעז, ד).
ואם איחר גם אחרי שקיעה״ח עדיף לאומרו ביום ב׳, וכמנהגנו בר״ה שחל בשבת, שהרי בלא״ה הוא כבר אחרי יום א׳. ועוד שמצינו בטעם כמה צדיקים שלא נהגו לומר תשליך בז״ה מחמת שלא הי׳ להם פנאי שאיחרו התפלה. (ראה שער ישכר להרה״צ ממונקאטש מאמרי חודש תשרי כב. ועוד). וכן מכאן נראה שעדיף שלא לעשות בלילה.
ולהעיר שבתורה לשמה קמה, ובספרו בא״ח ש״א נצבים יב, ר״ל שבעושה ביום השני יעשה מיד אחרי מוסף. ואין מנהגנו כן.
#1191