Must a Avel during Shiva have a Shoimer to leave the Shivah house by daytime? (Like to go home on Friday afternoon etc.)

 

The common custom is to be particular only by night.

נהגו בשמירה באבל ר”ל רק בלילה (כשאין עוברים ושבים).

עצם חיוב השמירה – כשמתירים לאבל לצאת – אינו מובא בטושו”ע יו”ד סי’ שצ”ג וגם לא ברמ”א שם סעי’ ב.

והרבה פוסקים – כשמדברים על יציאת אבל מביתו (במקרה שמתירים לאבל לצאת) אינם מביאים בכלל את הצורך בשמירה – ראה בשו״ת תה״ד רצ, שבלילה הולך יחידי. והובא לדינא במג״א תקנט, ח. (וכבר הקשה בזה בשיירי יפה ללב בפדה את אברהם יו״ד שצג, א. וראה  פסקי אליהו פוסק קונט׳ אוהבי יש ע׳ כג). וראה ערוך השלחן יו”ד סי’ שצ”ג. גשר החיים פרק כ”א.

והנה, ראיתי בכ״מ בדין שמירה לאבל ר”ל, שמקורם בהמג”א סי’ רל”ט סק”ז ע״פ ברכות נד, ב, והבינו דמיירי בלילה – ראה חיים וברכה למשמרת שלום אבלות ב. ועוד- אף שפשטות הגמ׳ דרק ת״ח צריך שמירה בלילה, אבל כל השאר גם ביום. וראה שפתי חכמים ברכות שם. רד״ל לפרדר״א טז, נח. וכן הקפידו בכ״מ, ראה יוסף אומץ ע׳ 351.

אלא שבכ״מ הגי׳ וי״א אף אבל ות״ח בלילה, ראה רי״ף ורא״ה שם. המאורות שם. ראבי״ה ברכות קמו. האגודה ברכות קצו. חופת אליהו בראשית חכמה שער ארבעה. ועוד. וגם בזה לא ברירא מילתא שבלילה קאי גם על אבל.

[ולהעיר מכלי יקר תולדות כז, מא לפי שאינו עוסק בתורה (ואולי שאף כשעוסק בדברים הרעים מ״מ חסר בשלימות לימודו). ובשו״ת גנזי יוסף קמח שבבית האבל מצויים רוחות רעות ומזיקים].

ואולי סמכו שכיון שהוא רק דעת י״א, ולחד גי׳ גם באבל הוא רק בלילה, ולמהרש״א ברכות מג, ב היינו רק חוץ לעיר, ובכלל אינו חיוב גמור מדינא, ועוד שבכלל בלילה שכיחי מזיקים יותר – ראה תוס׳ מגילה ג, א. גיטין סו, א. ובכ״מ – לכן הקלו בזה. ועוד ועיקר, שכיון שיש אנשים ברחוב אי״ז יחידי.

 

 

#11627