As a guest, must one stand for the Chupa and if so, for all of it, or only certain parts?

 

One should stand at least to the Sheva Brachos, known as Birchos Nisu’in. Some Poskim specify to stand also for Birchas Eirusin.

Nonetheless, the common custom is to be lenient. One proposed justification is the fact that those sitting are not under the actual Chupa, thus they are considered to be in a separate area and permitted to sit. A scrupulous individual should still be stringent in accordance with a simple understanding of the Halacha.

 

Sources:

טעמי המנהג: לכבוד החו״כ העומדים, וחתן דומה למלך; מחמת השראת השכינה בעת החופה; כברכת כהנים שצ״ל בעמידה ובז״ב יש ברכה לעם ישראל; שדינה כדבשב״ק – כיון שצריך עשרה – שצ״ל בעמידה.

ראה באה״ט אה״ע סב, א בשם כנה״ג שם. ערך לחם למהריק״ש אה״ע סא. שו״ת דרכי נועם ג בסופו. יבי״א ו אה״ע ח. עמק הלכה גאלדשטיין א, סח (ומצו״ב). אוצה״פ סב, יח, ח.

ובשערים מצויינים בהלכה לאאזמו״ר בקו”א סי’ קמ”ז סקי”ג: דהחופה של ד’ קונדסין הוא כמו בית החתן מכח גוד אחית והוי כרשות בפ”ע.

 

 

#10590