May/Should one serve Fleishigs at a Bris taking place during the nine days?

 

Yes (see here). However, during the week of Tisha B’av only an exact minyan plus relatives who are ineligible to testify (קרובים הפסולים לעדות) may eat meat. The other invitees, if there are, may not eat fleishigs.

 

Sources:

רמ״א תקנא, י. אדה״ז רמט קו״א א.

והנה, בלבוש שם תקנא כתב להחמיר מר״ח ואילך. אבל כל הפוסקים לא חשו לכך והעתיקו דברי הרמ״א כמו שהם.

איברא, שבשו״ע אדה״ז קצו, ז משמע שנקט כהלבוש. ובפרט ששינה מל׳ המג״א שם א בשם האגודה ברכות קסד ורוקח הל׳ סעודה שלד, שכתבו ״שבת שחל בו ת״ב״. ויתכן גם שרצה לכתוב בזה בסי׳ תקנא, וכלשונו ״ כמו שיתבאר בסי׳ תקנא״, אלא שלא הגיע לידינו.

ומ״מ, לא נ״ל שצריך להחמיר כן, נגד סתימת כל הפוסקים (אף שכמה פוסקים פסקו כלבוש – ראה שכנה״ג בהגב״י לב. א״ר כו. חיי״א קלג, טז. קש״ע קכב, ח – שהרי המג״א והט״ז על אתר, והרבה אחריהם, נקטו כרמ״א. ובמג״א שאפשר לנהוג כרמ״א או כלבוש, ולא כקולי שניהם). ואא״פ להוכיח מהנז׳ בסי׳ קצו שלא במקומו, בדיני זימון, דסוגיא בדוכתא עדיפא. ובסי׳ רמט ה״ז יותר ״במקומו״ מסי׳ קצו. ואף שי״ל כנ״ל שרצה לכתוב כן בסי׳ תקנא, שהוא במקומו ממש,  ועוד שי״ל שבסי׳ רמט עיקר כוונתו להוכיח בדין סעו״מ בע״ש, וסגי להביא ד׳ הרמ״א כלשונו, מבלי להוסיף חומרת הלבוש – מ״מ אין לנו לזוז – גם לחומרא – מהכרעת הרמ״א שנקטו כן כל הפוסקים ללא ראי׳ מוכחת. ומה גם שעיקר ד״ז במנהגא תליא, והמנהג בפועל כעת אינו כן. וכמ״ש בקו״א שם גופא עד״ז דהיכא דלא נהוג לא נהוג. וי״ל גם, שאדה״ז נקט הכי בסי׳ קצו לגבי מקום שנהגו כן. ולהעיר יתירה מזו, מאג״ק ו ע׳ קג, בל׳ ״ונוהגין״ שבשו״ע אדה״ז, שאינו פס״ד למעשה. ואין הכרח בדעתו היאך יש לנהוג לפועל, שהרי במג״א תקנא, לה, כתב שאפשר לנהוג כלבוש כקולו וכחומרו, והביאו אדה״ז גם בקו״א שם. ואף שהיקל אדה״ז לצרף גם מנין מצומצם וגם קרובים, והיינו כלבוש, ונמצא שמוכרח לנהוג גם כחומרא דלבוש, להתחיל מר״ח, הרי הביא שם בקו״א שכ״ד הט״ז, ולהט״ז תקנא, יב, הכי ס״ל לרמ״א בעצמו שהמנין הוא נוסף על הקרואים, וא״כ אי״ז כקולי שניהם. והלכה כדברי המיקל באבל.

ועוד, שאעיקרא דמילתא אין הכרח בדברי אדה״ז בסי׳ קצו להכריע כלבוש – די״ל בדוחק שכוונתו למש״כ הרמ״א שגם מר״ח אב תקנא, י – אוכלים בשר רק ״השייכים לסעודה״. והוא ע״פ מהרי״ל, והובא בנו״כ על אתר, ד״דוקא ההולכים משום קורבה או משום ריעות (אבל ההולכים לשתות עבירה הוא בידם)״. ויתכן שאלו שאינם מחמת קורבה ורעות שנשארו בביהכ״נ למילה אחרי שחרית, אכלו מאכלי גבינה.

 

 

 

#10010