Can I eat boxed square Matzah -that clearly says not for Pesach on the box- within the 30 days before Pesach?

 

Although the restriction of not eating Matzah 30 days before Pesach applies strictly to kosher for Passover Matzah, the common custom is not to eat Chometz Matzah too.

 

Sources:

ראה שוע”ר תעא, ד. וכש״כ כאן שהוא ממנהגא.

אמנם, מצת מכונה אין הכרח שזהו חמץ ממש, ולמרות שהיו שהחמירו והתבטאו כיו״ב בזמנם, מדברי רבותינו נשיאינו איפכא איכא למשמע. ושקו״ט בכ״מ, שכיום נשתנו אופן יצירתם, לכאן ולכאן. וע״ד מצה כפולה ונפוחה – אדה״ז שם ז. ובזה נסתרה הסברא, שכיון שהאיסור שהוא כבועל ארוסתו בבית חמיו, הרי מצה המוחזקת לחמץ אינה בגדר ״ארוסתו״ – דלא שנא מכפולה ונפוחה. ועדיין יש לחלק, שבכפולה ונפוחה הוא רק מחומרא ולא מעיקר הדין, משא״כ במצת מכונה שאין השגחה לפסח, דחמיר טפי, אף שבפועל אין בהם סימני חימוץ, שאין קרני חגבים ולא הכסיפו פניהן, אלא שאין אנו בקיאין בד״ז. ודמיא קצת לבציקות של נכרים – ראה לקמן.

והנה, אף שבכ״מ שטעם האיסור בכדי שיאכלנו לתאבון, (וי״מ שיהא היכר לאכילתו בערב), והרי אין הוא דומה בטעמו למצה שמורה עבודת יד – מ״מ יש לזה טעם מצה. וכי נימא שמצה של שבולת שועל או כוסמין מותר לאכול, אף שנהוג רק מצת חיטים שהוא מן המובחר.  ואדרבה – לסברא זו (להעיר ממהרש״א פסחים צט, א בנוגע לבציקות של נכרים. וכבר נחלקו ראשונים בד״ז – ראה מאירי ותורי״ד פסחים צט, ב ופי׳ רבינו מנוח עהרמב״ם חומ״צ ו, יב – להתיר כיון שא״י בה יד״ח. אבל ראה מהר״ם חלאוה פסחים מט, א סד״ה ירושלמי. שו״ת תשב״ץ ג, רס. ריב״ש תב, והו״ד במשל״מ חומ״צ שם – לאיסורא.

והנה, מהר״ם חלאוה משמע דס״ל שגם מצה שא״י בה אסור בע״פ, והוא דלא כהלכתא. אבל בתשב״ץ קשה לומר כן, שביבין שמועה לתשב״ץ מאמר חמץ (לג, א) נראה דס״ל שמותר לאכול מצה שא״י בה בפסח. ובריב״ש כתב, שבדיעבד יוצא בבצקות של נכרים. אלא שמשמעות הפוסקים דלא קייל״ן הכי. ואולי קאי בשמורה משעת לישה. ואולי גם בתשב״ץ מיירי בהכי. וכ״כ בחזו״ע פסח ע׳ רב. אבל לשונו שלא רק מצה המשומרת אלא כל מצה אסורה חוץ ממצה עשירה משמע שבכל גווני מיירי. ואכ״מ כעת. ובשו״ת מנח״י דלקמן העמיס גם בדעת עוד ראשונים לאיסורא. ולהעיר ממשה״ק בצל״ח פסחים יג, ב ובפמ״ג סוסי׳ תסח במ״ז ועוד, שבלא״ה אסור להקריב תודה בע״פ, דממעט זמן אכילת לחמי מצה. ומוכח דס״ל שגם מצת תודה אסורה אף שא״י בה בפסח. ואולי קאי בנעשו למכור בשוק. ולפ״ז נאמר שבעשאן לעצמו אכן אסור בלא״ה. ודוחק. ועוד, דלפ״ז ליתסר להביא רקיקי נזיר בכה״ג בע״פ. וגם בי״ג – להדעות שהאיסור מליל י״ד. ואולי אה״נ. ובאמת, כה״ק בנוגע ללחה״פ בע״פ שחל בשבת, ונסמן אצלנו בלוח לפסח תשפ״א. ואכן כ״כ ליישב בבגדי יו״ט ביצה יט, ב. ועוד) אסור לאכול גם מצת (מכונה של) חמץ. (וצ״ע במאירי דאיהו ס״ל – פסחים יג, א – בטעם האיסור שיאכלנו לתיאבון, ועכ״ז התיר בציקות של נכרים). וובסגנון אחר, שבודאי אסור לאכול מצה גזולה בע״פ, אף שאינו יוצא בה יד״ח. ואף גם בנדו״ד במנהג שלא לאכול ל׳ יום קודם (שיש שכתבו לחלק, לאסור מצת חמץ בע״פ ולהתיר המנהג ל׳ יום לפני פסח), שע״ז גופא אנו דנים – אם ג״ז בכלל המנהג. וכבר כתבו אחרונים, להימנע גם ממצת חמץ כיון שעיקר טעם המנהג  משום חביבות המצוה. ובשם הגרשז״א שמעתי להוכיח כיון שהאיסור כבר מע״פ בבוקר, אף שלכמה דעות אין לאפות קודם חצות. ונמצא שה״ז כמצה שלא לשמה. אבל ראי׳ גמורה אינה, שיתכן דמיירי במצה ישנה.

וראה מקראי קודש פסח ב ע׳ צ. שו״ת מנח״י ח, לז. יחו״ד ג, כז. אז״נ יא, לז. אבן ישראל ט, לט. שש״כ נו הע׳ מז. הליכות שלמה מועדים ח, ג ובהערה 12. מנחת שלמה ודבר שמואל פסחים צט, ב. מצות מצוה יב, כט. ועוד.

 

 

#3389