What is the best way to go about Shabbos morning checkout at a hotel with regards to Muktzah in the suitcases? 

 

You may bring the bags to the front desk to watch. Since giving the bags to the hotel to watch is a permissible act, there is no issue of Amirah L’nachri. This should be arranged in advance for various reasons.

Alternatively, you are allowed to put your Muktzah items in your suitcase before Shabbos, and then Shabbos morning close it up and bring it to the luggage room, if the non-Muktzah items inside are more important than the Muktzah items. In principle, one would have to first shake out the Muktzah items before carrying the suitcase, but in this case specifically this isn’t required.

See here:

What should one be careful about when spending Shabbos at a hotel?

 

Question 2:

What would you say with regards to the importance of items in the suitcase. If there is a smart phone in the suitcase and the rest of the non-Muktzah items are clothing, is that allowed to be moved on Shabbos morning?

 

Answer 2:

I cannot say. Importance isn’t based on value. However, it is best to remove all phones before Shabbos to avoid the issue.

 

Sources:

שאלה א:

אין בזה שום חשש שאומר לו לעשות דבר המותר. ומצד טלטול מוקצה ע״י נכרי – אין חשש.

וגם אם הוא שבות – הותר במקום הפסד.

ואין כאן שום הכנה, ודמי למטלטל כשמל״ה שלא יגנב אף כשצריך לו בחול ועוד כיו״ב.

אבל יש לסדר הענין לפני שבת מכמה טעמים.

בסיס – שו״ע אדה״ז רעז, ו. שט,ד. שי, טז. ואופן החשיבות –  ע”פ מג”א רעט, ה. אדה״ז רעז שם במוסגר. רעט, ד.  וראה קיצור הלכות בשו״ע אדה״ז סי’ רעט הערה 16. קצוה”ש סימן קיב בבדה”ש סקכ”ד. וראה גם חיי״א סז, ד. משנ״ב רעז, יח. כה״ח שט, כח בסופו. שו״ת שבה״ל ח, נב. שמירת שבת כהלכתה פ”כ הערה רג.

בחיוב ניעור – ראה שו״ע אדה״ז שט, ד. ושם: הפסד בדבר המותר. וכ”ה שם שי, יז. אבל  בסי’ רעז, ו במוסגר מוכח שכ״ה אפילו בדבר האסור. וכ״מ שם שח, ה. וראה תהל״ד שי, ח. ובזכרון יוסף קסא הזכיר רק המבואר בסי׳ שט. ובקצוה״ש שם כו הביא ב׳ האופנים ולא העיר ע״ד הסתירה. ויש שרצו ליישב דבסיס שאני שאינו בגדר דבר האסור, אבל בהפסד דבר האסור חייב לנער. אבל בסי׳ שח משמע שגם באיסור ממש א״צ לנער. וכ״מ במג״א רעז, ח. רעט, י. (ועיי״ש בהגהות יא״פ ובמחה״ש). שי, יא ממה שציין לב״ח, שכ״כ להדיא.   וכמה אחרונים נקטו לקולא. וראה בית מאיר שי, ח שנחלק עם רעק״א בד״ז.

ובנדו״ז אין חובה לנער בלא״ה, מפני שצריך לפנות מקום זה – ראה שם שט, ד.

 

שאלה ב:

אופן החשיבות –  ע”פ  מג”א רעט, ה. אדה״ז רעז שם במוסגר. רעט, ד.  וראה קיצור הלכות בשו״ע אדה״ז סי’ רעט הערה 16.  קצוה”ש סימן קיב בבדה”ש סקכ”ד. וראה גם חיי״א סז, ד. משנ״ב רעז, יח. כה״ח שט, כח בסופו. שו״ת שבה״ל ח, נב. שמירת שבת כהלכתה פ”כ הערה רג.

 

 

#2220