May I report an illegal driveway?

 

Question:

HI,

There is a person in my neighborhood that recently installed an illegal curb cut for a driveway and whenever someone blocks his driveway he calls the police (it’s a $95 ticket and police have no way to check on the spot if it’s a legal curb cut).

My question is 3 fold:

  1. Is this person considered a ‘Moiser‘ for calling the police on another Yid?
  2. Is this person considered a ‘Gozel es Harabim‘ by taking away other peoples parking space without a permit from the proper authorities?
  3. May I submit an official complaint to the DOB regarding the illegal driveway and in result this person will be heavily fined and my tickets will be automatically voided.

I’m looking forward to your response.
Thank you very much!

 

Answer:

While it may have been forbidden for him to report those parking there to the police, at the same time, it wouldn’t be so straightforward to permit reporting him to the authorities, especially without hearing his side of the story.

The correct thing to do would be to request reimbursement for the tickets you have received, and if he declines, to contact a Beis Din of your choice to discuss the future steps you may take.

See also here: 

Halacha2go.com #488: The Obligation to pay when Informing on Another Yid

 

Sources:

באמת, יש לעיין בדבר, שהרי גוזל את הרבים ממקום חני׳, וכן כיון שהוחזק למסור.

ועוד, שיש לצרף דעת מהרי״ק שרש קצא להתיר לבקש מהשר למנוע מבני עיר אחרת להתיישב. ובמהרשד״ם חו״מ תז, אף שכתב שדבריו נראים תמוהים, כתב שאם כבר התרה בו הרשות נתונה לעשות כמהרי״ק שמי יבוא אחרי המלך. ואף שבב״י קנו חולק – ברמ״א שם ז פסק כמהרי״ק. אלא ששם איכא גם טעמא שהבא לדור הוי כרודף, שכיון שדרין תחת האומות יש לחוש שאם יתוספו דיורין יבא לידי קלקול מן האומות. וראה במקורות להלכה יומית שם.

ועוד זאת, שבחזו״א ב״ק כג, לז, שהב״י שחלק מיירי רק בשר שאינו ממונה על עיר זו.

ובש״ך שפח, כ שבדינא דמלכותא ל״ש איסור מסירה. וראה גם בשו״ת אבנ״ז או״ח לו, ע״פ מהרי״ק, לגבי חוקי בני׳, שבדברים התלויים בחוקי המדינה אין איסור. וראה מקורות להלכה יומית שם.

ועוד יש להוסיף, שמתכוון להציל את שלו – ראה מרדכי ב״ק פ׳ הגוזל בתרא קצג, תשובות מיימוניות נזיקין כא. והובא בב״י שפח ובד״מ שם ד. וכ״פ ברמ״א שם ה. אלא שהביא שם חולקים. וגם שם אינו לכתחילה אלא שלא נקרא מסור. וראה סמ״ע שם ט. אבל בש״ך שם כו פסק כמהר״ם מלובלין כו, לאסור גם בזה.

וחזי לאצטרופי דעת הפוסקים שבמדינות מתוקנות וכו׳ אין איסור – ראה צי״א יט, נב, ה.

וראה ויען דוד ג, קכז ואילך בגנב המוחזק בגניבות.

ועכ״ז, עקולי ופשורי טובא איכא בכל הנ״ל. ובכמה מהנ״ל תליא בפלוגתא, וגם נחתו הפוסקים לדון בכובד ראש, ולא התירו בכל גווני. ועוד ועיקר, דכאן איירינן אחרי שכבר בנה והוציא הוצאות וכבר זכה.

ובכל אופן, לא נראה להתיר בשופי. ובמאירי ב״ק קיז, א שלא יהא אדם נמהר בדברים אלו עד שיבלו כל שפתות העולם לומר די. ובשטמ״ק שם: ודברים אלו כולם צריכים להרבות באומדות ושיהיו מאזני העיון מכוונות בהן ביד חכמים גדולים ונבוני מדע ולעולם אל יהו רגליו של אדם קלות לשפיכות דמים. אלא שיש לחלק בדבר שאין בו חשש שפיכות דמים.

 

 

#17524