Can you test Hashem – ובחנוני נא בזאת – with regular Tzedaka or only Ma’aser?

 

There are different opinions about this matter. The consensus is that applies to all forms of tzedaka.

 

Sources:

בטור יו״ד רמז – גם בצדקה. ובב״י הקשה ע״ז וס״ל רק במעשר. (ומשמעות דבריו דקאי במעשר כספים ולא במעשר דגן. וי״ח וס״ל רק במעשר דגן (ובהמה, כמפורש בפירש״י בכורות נח, א) – ראה הנסמן לקמן. ולהעיר ממשך חכמה תבוא כח, ד, שהוא רק כשטובל ובמע״כ אינו נעשה טבל. ולפי פשטות הטור דקאי גם בצדקה, כש״כ במע״כ – ראה בדרישה. ומפורש הדבר גם במע״כ, בפרדר״א לג. וראה גם בפי׳ הרא״ש עה״ת ראה יד, כב, עייש״ה. וגם השל״ה, שהובא בפת״ש שאינו מתעשר רק במעשר דגן, כתב בעצמו שם שלא יחסר לו וה׳ יוסיף לו. וראה גם בווי העמודים טו, לבנו, שמתעשר מחמת מע״כ. ושם שמותר גם לנסות).  וברמ״א שם ד – הביא ב׳ הדעות. וראה דרישה לטור שם. שו״ת רדב״ז ג, תמא (תתפב). של״ה ענין צדקה ומעשר. שאילת יעב״ץ א, ג. פת״ש לרמ״א שם. אהבת חסד ב, יח בהגה. וראה הנסמן בשד״ח קונטרס  כללים מערכת נו״ן כלל טז. והסכמת רוב האחרונים דקאי בכל צדקה – שיחת י״ג תמוז תשי״ב. וראה אג״ק ז ע׳ קיד. וראה גם הנלקט בס׳ שערי צדקה ע׳ רלח ואילך.

וראיתי למי שכתב סייעתא להטור מלה״כ (מלאכי ג, יו״ד) הביאו אל בית האוצר. והרי האוצר הוא בביהמ״ק – יהושע ו, יט. ובירושלמי מע״ש ה, ה שנתנו שליש מעשר לאוצר, וראה פנ״מ שם. ומוכח דלא מיירי ממעשר ללוים. ודפח״ח. ובאהבת חסד שם דקרא דובחנוני במלאכי קאי בתחילת זמן ב״ש שאפי׳ מעשר דגן מדרבנן.

ובערוה״ש יו״ד רמז, ו שאין שום סברא לחלק בכל אלו וגם החוש מעיד מכמה עשירים שכל מה שנותנים יותר מתעשרים יותר.

ומשה״ק בשאילת יעב״ץ שם, ובהגהות יעב״ץ שבת קיט, א (וכן בשו״ת ר״י מילר א, טז. שו״ת ר׳ עקיבא יוסף יו״ד ב, סוסי׳ קמט. ועוד) ממה שנזכר שם בגמ׳, שזוכים לעשירות בשאר ארצות מחמת שמכבדים את התורה ואת השבת ולא מחמת מע״כ – ראה קרבן נתנאל שבת טז, ה, ח, לפי שמ״מ אינם זוכים לעושר גדול. ובלא״ה, כבר כתב היעב״ץ עצמו שם בהגהותיו מביצה לב, ב, שעשירים שבבבל אינן מרחמים על הבריות ליתן צדקה. וראה גם זבחים קיג, ב ובפירש״י שם למה נקרא שמה שנער מפני שמנערת עשירים. וסרה הראי׳.  וראה מזה באגודת אזוב מרגליות דרוש ב׳ לשבת בראשית בסופו – מב, ד. ואפ״ל גם בפשטות, שכיון שהוא רק מנהג לא נהגו בזה בבבל. וראה עד״ז בשו״ת נשאל דוד  יו״ד כ (בהוצאת חמדה גנוזה – ע׳ רכח). ועכ״פ כדבעי להו למיעבד לא עבדי, כבכתובות סז, א (ראה גם שאילת יעב״ץ שם בסו״ד). וראה באהבת חסד שם עוד אופן ליישב.

וראה גם הנסמן כאן:

I know that giving Tzedakah in merit of something specific is allowed – ובחנוני נא בזאת, my question is, is this the ideal way of giving Tzedakah?

 

 

#6688