Can One Play With Poker Cards?
Question:
In our school, it’s a new fad that many girls are playing with poker cards (like the deck that has king, queen, jack, ace, etc.). What’s the deal with them? Are they OK to play with? Is there a source that says they are not?
Answer:
The Kedushas Levi writes (in Derushim L’Chanukah) that these cards have Tumah on them and they should not be played with.
Some associate this with the fact that they are intended for gambling, or because of the pictures on them. Alternatively, because the cards are considered to be tools designed to cause Bittul Torah.
Whenever it is not an issue of Bittul Torah, Uno cards and other playing cards would be permissible to play with, and that is indeed the common custom.
Sources:
ראה גם לב דוד לחיד״א כח, הובא במועד לכל חי כז, סו: ומזה ישכיל אנוש בימי חנוכה אשר קבלנו ניסים ונפלאות אשר הגדיל ה’ לעשות עמנו והצילנו מכף צר אנטיוכוס הרשע ושריו בגריס ונקנור הרשעים עדת מרעים והיה לנס כמפורסם, וכאשר תיקנו רבותינו בנוסח על הניסים מסרת גבורים כו’, מחוייבים אנו להודות לאלוקינו מרחם ולא להוציא לימים הקדושים האלה בשחוק וקלות ראש ומשתאות של רשות ויין ענושים המורם מהם יום ולילה לדרוש אל המתים גיעול הקארטי”ן (קלפים) להפסיד ממון ולפרוק עול תורה ומצוות, ואף לא זכר אם יש תורה בעולם, אוי להם כי גמלו לנפשם רעה, הגמול הזה מקוה ה’ תחת אשר הצילנו ועשה ניסים ונפלאות, לאבד הימים האלו בשאט נפש בדבר שמכעיסים בו לאשר עשה לאבותינו ולנו הניסים והפורקן.
וביסוד ושרש העבודה שער המפקד א: וכל איש הירא וחרד לדבר ה׳ ירחיק בניו מנעוריהם שלא יכירו כלל צורתם של הקליפות האלו, והם הקרטי״ן, וחנוך לנער על פי דרכו כו׳. (ובהמשך: וירחיקם מן הכיעור ומן הדומה, דהיינו לשחוק בדומע״ן [דומינו] ובצעכצאכי״ם [שחמט] ושאר מיני שחוק, כי לשחוק אמרתי מהולל ומעורבב כוונת התפלה ובביטול תורה רחמנא ליצלן, ודי בהערה זו).
ובבני ישכר מאמר חדש כסלו ב, יב: ומזה תתבונן גודל האיסור והפגם הנעש’ בנפש מי שעוסק ח”ו בשחוק הקארטי”ן (בגימ’ שטן) אשר המציאם הקליפה בימי שליטת היונים ל”ו קלפים זה לעומת זה שרצו לבטל עי”ז התורה הנתונה בידינו בל”ו מסכתות מפורשת ורצו להגביר חכמות החיצוניות לא באלה חלק יעקב ליהודים היתה אור”ה זו תורה ואתה דע לך.
ובמשנ״ב עתר בבה״ל ב ד״ה ונוהגין: עיין בתשובת מהרש”ל סימן פ”ה שכתב שראוי שהשמחה תהא מעורבת ובלולה בשמחת תורה ואל תבטל מקביעותך עכ”ל ובעו”ה יש אנשים שתחת זמירות ותשבחות שראוי להלל להש”י על הניסים שעשה לנו הם מרבים בשחוק הקרטין והרבה הרעישו הסה”ק ע”ז והשומר נפשו ירחק מזה.
וראה בארוכה בהנסמן בהמצו״ב.
#1855
שמעתי ש”קלפים” הוא מלשון קליפות.
המקור? נשמע מופרך. ובכלל, מי חידש מילה זו לכרטיסים? בן יהודה. וכנראה לקחה משרש קלפי שבש״ס.
ולהעיר שקלף נקרא כן לפי שנקלף. וכ״ה במאירי שבת עט, ב ד״ה כבר ביארנו. ובספרו קרית ספר מאמר א ח״ג ע׳ כה ד״ה שנינו. אוצר הגאונים שבת ע׳ 74. וראה גם בשו״ת חת״ס או״ח ג. פני ארי׳ יג.משכנות יעקב או״ח מא – טו, א.
וממילא שייך גם לקליפת פרי, וממילא – י״ל שייך לקליפות שהם דומים כקליפת פרי. וכמובן, אי״ז אומר שאין לשחק בקלף לפי ששייך לקליפה.
בגמ׳ בכורות נז, ב, אף דקאי בעלי ירק, נקט לשון ״קלפים״ ביחס לבית המסס, ומתפרש שעור הבשר שבבית המסס נקרא קלפים. אבל ברש״י שבת לו, א מוכח שגם בבית המסס תיבת קלפים הוא מלשון קליפה.
ואעיקרא דמילתא לכאו׳ נראה שהקלפי נקרא כן ע״ש קלף, לפי שהגורלות הם מקלף. ולכן כינו המחדשים גם לכל הקלפים בשם זה. וראה אורה ושמחה עבודת יו״כ ג, א אות ז. אמנם זה אינו, שקלפי הוא לשון יונית לארגז של גורלות. וכ״ה בד׳ המגיה לערוך ערך קלבם.