Do Women Make a Bracha on the Fire by Havdalah?

 

Question:

I’ve noticed many ladies do not make the Bracha of בורא מאורי האש by Havdalah. Is there a source or reasoning for this? And what is our custom?

 

Answer:

Indeed, some women do not say this Brocha.

There is a disagreement whether they are obligated in the bracha on the fire. The common custom is that they recite the bracha on fire. Even those who maintain a women is exempt, agree that she may recite the bracha and should say it if she’s the one making Havdalah.

The custom, however, is that women do not look at the nails, although they are required to be within view of the flame, and be close enough to benefit from its light.

 

Sources:

ברכ״י או״ח תרצג, א. מועד לכל חי י, מו. משנ״ב רצו בבה״ל ח ד״ה לא יבדילו. קצוה״ש סצ״ו בבדה״ש יב, ע״ש הטעם. וראה בארוכה בירור הלכה זילבר רצו, ח. ושם, שאינו הגון מחמת צניעות (כשאנשי הבית מרובים וכו׳). שו״ת מנחת שלמה ב, נג סק״ב ד״ה ולפ״ז. צי״א יד, מג.

וראה שו״ת יחו״ד ד, כז שנעלם מעיניו שהאחרונים הכריעו שתברך. שו״ת אג״מ חו״מ ב, מז שאי״ז מעשהזמ״ג. וגם מותרות לברך. ובשו״ת בא״מ ד, כח וקנין תורה א, פח, ג – שהיא ברכת השבח או הנהנין. ובשו״ת אז״נ י, כז וצי״א יד, מג שגם במשנ״ב לא נתכוון דלא יברכו.

העירוני בשם הרשד״ב שליט״א חייקין שר’ זלמן טייבל ע”ה (שהי’ נוכח בשעת הבדלה בביתו של כ”ק אדמו”ר הריי”צ נ”ע) סיפר שלאחרי ברכת היין ע”י המבדיל, הי׳ כ”ק אדמו”ר נ״ע לוקח קופת הבשמים, מברך עלי’ בעצמו, ואח”כ נותנה לאמו כדי שתברך. ואח”כ הי’ מברך על הנר בעצמו, אבל אמו לא בירכה.

אצל אנשים שיאותו לאורו – ראה כאן:

האם טוב יותר לגברים לעשות ברכות אש ובשמים לעצמם?

 

 

#13211