האם יש עדיפות בטבילה בנחל שיש בו משום זוחלין על ט’ קבים במקלחת?

 

יש בזה מה שאין בזה.

ולמעשה, בנהר עדיף כשאינו מכזב לעולם.

 

דיון:

יש מכשירים זוחלין בטבילת עזרא. וכש״כ משום תוספת טהרה. וי״א דאדרבה טבי״ע קיל טפי. אבל רוה״פ כתבו לפסול בזוחלין, והרי פסול זוחלין הוא דאורייתא. – ראה שו״ת זכרון יהודה ב, סא. מחזה אברהם א, יג. שיח יצחק סב. בא״מ ה, כא. מנח״י ג, סד. ויען יוסף או״ח מו.

אלא שבנהר שמעיקר הדין נהרא מכיפי׳ מיברך, – ראה רמ״א יו״ד רא, ב. שו״ת חת״ס יו״ד רב. אג״מ יו״ד א, קפה. שבה״ל ד, קח – ודאי אין להחמיר כ״כ לחוש בטבי״ע ובטבילה משום תוספת טהרה.

ולאידך, במקלחת – יש פוסלים משום העדר כח גברא (ראה שו״ת ראב״ד כג. והאריך בזה בשו״ת משנ״ה ג, א ואילך – נסמן באג״ק דלקמן. שם ה, כב. שם ו, כג. אבל כמה חלקו עליו והאריכו להוכיח מכ״מ שמועיל – ראה כה״ח פח, ז. טהרת מים עז – צויין באג״ק דלקמן. שערים מצויינים בהלכה קלא, יא.

שו״ת חלקת יעקב יו״ד קיח. מנח״י ג, טו, יא. שם ד, כא. שבה״ל א, כד. דברי יציב לקוטים והשמטות יג. ישכיל עבדי ה, יג. קנין תורה א, לג. ובאג״ק כב ע׳ שלא: ישנן בזה סברות לכאן או לכאן), או שצ״ל דוקא ע״י כלי, ולא במחובר כבמקלחת, או מחמת ריבוי הנקבים שה״ז כארבעה כלים ואין מצטרפים.

 

 

#8129