Am I allowed to leave a reading lamp on my desk to learn over Shabbos? (Without any extra precautions keeping me from moving/adjusting it)?  

 

Yes.

Nonetheless it is advisable to make some type of Heker (sign), to remind you not to adjust it on Shabbos.

 

ראה שו״ת מהרש״ג א, כט. ובשו״ת שואל ונשאל א, עו כתב להחמיר. וראה גם פני מבין או״ח נז. וראה מה שהשיג באול״צ ב, יח, יח. ושם כתב לחלק בין סוגי המנורות. ולמעשה נקטו רוה״פ להתיר בכולם – ראה שש״כ יג, לז. יבי״א א, טז. שם ז, לז. יחו״ד ו, כ. משנ״ה י, נו. מנוחת אהבה ג, כה, י.

ומהטעמים בזה, ובהקדם שאפי׳ בנרות שעוה בימינו כתבו בכ״מ להתיר כיון שהנרות מאירות בטוב והפתילה נמשכת היטב, ואינו רגיל כלל בימינו להשתמש בהן לתאורה וכן לא לתקן הפתילה. ואדרבה, תיקון הפתילה מקלקל. ועדיף מאדם חשוב דל״ש בי׳ חשש שמא יטה. ועוד איכא בגווה, שהנרות הן בעיקר לצורך מצוה ולכבוד שבת וממילא ה״ז גופא ההיכר – ראה בכהנ״ל משנ״ב ערה, ד ובבה״ל שם ד״ה לאור בשם מסגה״ש. ערוה״ש שם ב ואילך. נימוקי או״ח שם ב. קצוה״ש קו, א. שו״ת זכר יהוסף או״ח צב. אפרקסתא דעניא ב, מט. וכן בכל המקורות דלעיל. ועפ״ז ה״ה בנרות חשמל אף שרגילים לתאורה אבל ל״ש כלל ועיקר החשש שמא יטה, ואינו בכלל גזירת חכמים, נוסף לכך שלא הי׳ בימיהם – ראה בכהנ״ל שנסמנו לעיל.

 

 

#8128