« go back

No-Alcohol-&-No-Grain Diet and Shabbos Kiddush and Seudah

 

Question:

Me and my wife are starting a diet that eliminates all potential foods that can cause allergies, sensitivities, inflammations for 30 days. Among other things, we can’t consume alcohol, added sugar or any grains. I could see myself doing Kiddush on natural grape juice but I can’t think of what I can do regarding Chala. Any provisions or heters for 4 weeks?

 

Answer:

Kiddush – order of preference: 

  1. Hear kiddush from someone else and be yotze even without drinking.
  2. Make kiddush yourself on grape juice and drink it.
  3. Make kiddush on wine and have someone else drink it.

 

Challa

Although there is no alternative to baked goods from the 5 grains, you must still have “mokom seuda” in order to be yotze kiddush. This can be done by drinking an additional reviis of grape juice after kiddush. If this is too difficult you can be yotze with the reviis of kiddush. Obviously, whoever is not making kiddush will need to have their own reviis of grape juice for “mokom seuda“.

 

Sources:

קידוש – ראשית כל יש לדעת שאין מעליותא בעצם לקדש בעצמו מלשמוע מאחר (ואכ״מ בההידור הנהוג בכ״מ לקדש בעצמו), ומצד שני לכתחילה צריך המקדש לטעום בעצמו מהכוס. ועתה נחזי אנן, דיש לפנינו 2 מצוות מן המובחר: 1. לקדש על יין דווקא (כמ”ש בשו”ע אדה”ז סימן רעא ס”ב), ובשביל זה יצטרך לשמוע מאחר בלי שיטעם בעצמו. 2. לטעום בעצמו מכוס הקידוש (שם סימן רעא סכ”ה), ובשביל זה יצטרך לקדש בעצמו על מיץ ענבים. וכיון שאופן הראשון הוא מצוה מן המובחר בגוף מצות קידוש לעומת אופן השני שהוא רק במצות טעימה, ובנוסף ישנם פוסקים הסוברים שאין לקדש על מיץ ענבים (אף דלא קייל”ן כוותייהו, ראה בהנסמן אצלינו בהלכה יומית שלב), עדיף לבחור באופן הראשון. ואין לעשות כאופן השלישי לכתחילה, כי יש לחוש לדעת הגאונים (מובא בסימן רעא סעיף כ”ה) שלא יצא אם לא טעם המקדש בעצמו.

מקום סעודה – שו”ע אדה”ז סימן רעג ס”א. סעיף ז-ט. ואפי’ במיץ ענבים – כיון שמיץ ענבים סעיד עכ״פ, וכדמוכח מזה שמברך בפה״ג (ראה בשו״ת מנח״י ח״ח סי״ד עפ״ד כנה״ג בכ״מ, עיי״ש), וה״ט דאשתני לעלויא. ובפירש״י ברכות לה, ב: סעיד חשיב טפי ממזון. (וראה צל״ח שם. אבל י״ג: מזיין). וכ”כ בשו”ת בצל החכמה ח”ד, סי’ קלד. שו”ת מגדנות אליהו ח”א סי’ קמא, ז. שו”ת ויען דוד ח”ג סי’ יח.

ופשוט הוא לפי מה שלא מצינו לפוסקים שיעירו שלא יוצאים בזה מקום סעודה אף שיוצאים י”ח קידוש. והרי יין חדש הוא דבר הרגיל, ומובא בש״ס ופוסקים. וקייל״ן בכללי הפוסקים שבדבר הרגיל לא הוו שתקו מלהודיענו והו״ל לאשמועינן בהדיא. וראה בהנסמן כאן וכאן.

 

 

#6282