What is our Nusach by Birchas Hachodesh?

 

Question:

What is our minhag on Shabbos Mevarchim which is also erev Rosh Chodesh – do we say by birchas hachodesh “Mochor bayom harishon”?

What about when Rosh Chodesh is Shabbos-Sunday – do we say “limochoroso bayom harishon“?

 

Answer:

There is no clarity about the minhag (see references below). The common minhag is only to say ולמחרתו when Rosh Chodesh is on the following Shabbos and Sunday.

However, if it is just the upcoming Sunday (the day after Shabbos Mevorchim) ולמחרתו is not mentioned. Nonetheless, in this case, מחר is recited: מחר ביום הראשון

 

Sources:

בלקו”ש ח”כ ע’ 555 “כדאי לברר מנהג ש”ץ בעלי מסורה בנוסח הכרזת ימי החודש בשק”מ מחר חודש ב’ ימי ר”ח וכו’. ולהעיר משו”ע חאה”ע סקכ”ו ובנ”כ. וצ”ע.

אבל במהדו״ק ממכתב הנ״ל נכתב, ונתפרסם בקובץ העו״ב וישב תשע״ז: נוסח הכרזת הש”ץ בשק”מ (עכ”פ בביהכ”נ ששמעתי אודות מנהגם בזה): ר”ח מ”ח ביום הראשון ולמחרתו ביום השני הבעל”ט. ולהעיר משו”ע חאה”ע סקכ”ו ובנ”כ. וצ”ע.

וכנראה כן נהגו ביקטריניסלוב וכיו״ב.

וע״פ הידוע השינוי נעשה כתוצאה ממה שהעירו בשעתו לכ״ק אדמו״ר עד״ז. וראה קובץ העו״ב גל׳ קנד. ולהעיר שגם אחרי שעוררו עד״ז נכתב במהדו״ב  שכדאי לברר, והיינו שלא סמך עליהם לגמרי.

ובהתקשרות גליון תרעב לוח השבוע הע’ 8: תיבה זו “ולמחרתו” נאמרת רק במצב זה (שבת ויום ראשון ר”ח), כדי לשלול את יום א’ שלמחרת שבת הזו (שבת מברכים) – בשם הרה”ח ר’ מרדכי שוסטערמאן ז”ל. ועד״ז שם גל׳ תרנו בלוח השבוע הע׳ 10. ועוד. וראה העו״ב שם.

ולהעיר מסה”ש תנש״א ע’ 750 “ביום השבת קודש ולמחרתו ביום הראשון (ווי מ’האט געזאגט אין ברכת החודש)”.

ועכ״פ, פשוט שהמנהג לומר ולמחרתו בש״ק וראשון, וכבשיחה הנ״ל.

 

 

#5300