Is it an obligation or a Minhag Chassidim to have a second covering over ones head while making a Bracha or saying Hashem’s name? (like during Shnayim Mikra or Chumash etc.)
During Davening and Birchas HaMazon one should wear a double covering, specifically a hat on top of the Yarmulke.
It is the Minhag of some Ba’alei Nefesh to wear a double covering also while saying a Brochoh or Hashem’s name. Others aren’t particular especially when wearing a large Yarmulke, or a Yarmulke which has two layers.
טעמים ומקורות:
עפ”י ב”י או״ח סי’ ח ד”ה המכסה – לפי תירוץ הא’, ב”ח שם בד”ה הנ”ל. שו״ת מהר״י מברונא קסו. סידור יעב״ץ סדר לבישה ד.
וכ”ה באמרי פנחס השלם (קוריץ) ע’ פא, ובאהל יהושע בשם הרה״צ מהר”י מבעלזא. דברי יחזקאל החדש. אמרי אמת בשלח תרפ״ד. וראה אג”ק ח”י ע’ שצד המקור למנהג אנשי מעשה ללבוש כיפה תחת הכובע.
ועניין ב’ הכיסויים (הנז’ בב”י ובב”ח) מבואר גם בשו״ת מהרי״ט צהלון החדשות סי׳ ר בפי׳ הגמ׳ שבת קנו, ב. ויש שהעמיסו כן גם בדברי מהרש”א חדא”ג שבת שם. וראה גם בכור שור שבת קיח, ב. פמ״ג בא״א ו. שו״ת תורת יקותיאל או״ח יב. צרור החיים קונטרס כסוי חטאה. דברי זאב ה יג, ב. וראה עוד שו״ת טוטו״ד מהדו״ק סוסי׳ קב ודמשק אליעזר ו. שלמת חיים רפא. שד״ח ברכות מערכת ברכות א, מב. ולהעיר מפס״ד להצ״צ ב, א. ארה״ח ב. וראה גם אלפסי זוטא ברכות ס, ב. ועד״ז בשל״ה מס׳ חולין דרך חיים ב. אות חיים מונקאטש כה, ה.
ולענין תפלה – שע״א ג, יח. שערי חיים שם. חיי״א כב,יח. ערוה״ש צא, ו. בא״ח יתרו טו. מגן גבורים צא באלף המגן ג. שו״ת מור ואהלות אהל ראשי בשמים ז.
ובברהמ״ז – ראה טושו״ע ונו״כ ואדה״ז או״ח רפג.
בנוגע לאמירת ברכות – ראה דברי יחזקאל החדש.
וברשימת היומן ע׳ רכא לגבי שמו״ת: בלא אבנט ובלא כובע עגול, וגם לא בבגדי משי און אנגעשפילעט. אבל ראה לשמע אוזן מהדורת תש״נ ע׳ קיב שהי׳ לבוש בשטריימיל.
#4156