שימוש בפסוקים וכו’ לתאר צדיק שדומה לבוראו
שאלה:
מה הם הכללים ההלכתיים לגבי ההנהגה שמעתיקים נוסח היוצרות וכד’ ופסוקים ע”מ לתאר “צדיקים דומים לבוראם” – האם מותר הדבר או לאו, ובאם כן באיזה תנאים?
מענה:
נחלקו הדעות אם מותר לכתוב כך. והכל לפי הענין. ולא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול.
מקורות:
ראה ס״ח תתקלו, שאין משנין השם כלפי הדיוט, כגון ששלח אחד לנדיב יהי כבוד אדוני לעולם וכו׳, ובברית עולם שם, שכתבו לשר אחד א-ל מלך יושב על כסא רחמים. וראה גם בשו״ת שאילת יעבץ א, קע בסופו. ושם קאי במה שכתבו על בעל מעשה רוקח. וראה הגר״ח פלאגי – צוואה מחיים מו (ע׳ פח), וימהר אברהם מערכת ש אות שפ (קצב, א), גנזי חיים מערכת ת, ט. (וכבר הקשו שהו״ע כתב על זקנו חקרי לב אבינו מלכנו בכ״מ. גם סותר למש״כ בעצמו בנפש כל חי מערכת ק, ב. ולהעיר מהתואר שכתב השואל בשו״ת מהרשד״ם אה״ע קיא), ומר ברי׳ באבות הראש ג בקונטרס נפש היפה, ערך ה, ז.
לאידך, בכ״מ כתבו שלגדולי ישראל מותר, ראה שו״ת מהר״י אלגאזי טו, נדפס גם בסוף שו״ת הסבא קדישא ג, ב. עיקרי הד״ט כו, ל. הובא בערך כסף גאטניו ערך א-ל, ומה שציין שם. ובמקור חסד לס״ח הביא מארז״ל דוה׳ בהיכל קדשו ומאן פני האדון וכו׳. ומובא בכ״מ בשיחות קודש.
וראה הנסמן בקונטרס באר בשדי בשד״ח. שו״ת יחו״ד ג, עג. שו״ת משנ״ה יב, תפא. מרכבות ארגמן ד, מט.
וראה שלחן מלכים לאנדא סי׳ ו בהלכה למשה כט שטוב למנוע בכל אופן.
ויש לחלק בכ״ז בין דבר שניכר שהוא למליצה, או לא. וכן יש חילוק לאידך גיסא בין תוארי כבוד ללישנא דקרא. כן נפק״מ בין שיר שניכר שהכוונה להקב״ה ושרים רק להוסיף שמחה.
#32715