When picking up the Torah for Hagbah, is one supposed to undo the straps of the Tefillin that are wrapped below the wrist, or is that optional?

 

There is no requirement to remove tefillin straps when doing Hagbah; it’s purely for convenience.

 

Sources:

המנהג מובא בזר זהב ב, א. מנהגי בוסטון בסי׳ תפלה ישרה הוצאת בוסטון. ועוד.

וראה בתפלת דוד להאדר״ת מהדורת אהבת שלום ע׳ מו שכתב הטעם כבפנים. והוסיף: ואני איני מסיר כלל. ובמהדורת עמיחי ע׳ פ,  בשינוי, שאינו נכון רק כשכואב.

וראה בארוכה נועם י ע׳ רכז. וראה שו״ת רבבות אפרים ח, קכח.

ופשוט דל״ש כאן גדר חציצה, או דין משאוי כשתפילין בראשו. ודלא כמ״ש כעי״ז בארחות ימים שנעעבאלג ב, לשו״ע או״ח מא, נתיב מט.

ואדרבה, מעליותא איכא כשאינו מוריד, כיון שהכריכה על האצבע, ועכ״פ הקשירה שלאחמ״כ, לכמה דעות היא מגוף המצוה. ואכ״מ.

[וילה״ע מהמנהג בכ״מ להוריד הרצועות מאצבעות הכהן בעת נ״כ – תשוה״ג שע״ת יא. שו״ת הרי״ף שח. ושם שפטור מתפלה ש״י משום עוסק במצוה, וסגי בהורדת הרצועות מאצבעותיו. וכפה״נ הכוונה שכיון שקשה לקיים המצוה כשמלובש בתפילין ה״ז בכלל עוסק במצוה פטור מהמצוה – ראה הערת המהדיר שם. ובעיקר המנהג, ראה איי הים לתשוה״ג שם. כה״ח קכח, פא. וראה בארוכה כה תברכו מערכת ח, א.

כן להעיר ממשמעות הראב״ד בפי׳ סוף תמיד, לחד שינויא, שאסור להגבי׳ ידיו למעלה מהתפילין. (וראה הערות להגריש״א סוטה לח, א ד״ה חוץ, שהחמיר בדבר. והוא פלאי. וראה הנסמן בשערים מצויינים בהלכה לאחמו״ר שליט״א זבחים יט, א ד״ה ומן התפילין). אמנם, לד״ז אי״מ כלל הורדת כריכות מאבעותיו. וגם עיי״ש דל״ש בכלל בתש״י].

 

 

#2729