I’m using a Chabad Megillah and I noticed that there are differences in the Megila; there isn’t a space before passuk 3 of perek 8.
Is the Megillah kosher? Is the kriyas Megillah kosher?
Answer:
The megillah is kosher.
Sources:
כ״ה במגילה כתי״ק אדמו״ר מהר״ש, ומגילה זו ניתנה ממנו לנכדו אדמו״ר מוהריי״צ נ״ע, ונתפרסם על ידו ולמדו ממנה כמה הוראות באופן הכתיבה, חלקו הובאו בס׳ המנהגים חב״ד במקומו. (אבל במגילה אחרת המיוחסת לו יש שם פרשה פתוחה). וכ״ה בכמה כת״י וספרים שאין שם חילוק פרשה כלל. וכן נהגו כו״כ בתימן. ובכ״מ יש שם פרשה סתומה.
וגם בשינה מסתומה לפתוחה – אף שלדינא כולם סתומות – כתב במג״א תרצא, ה להכשיר בשעהד״ח. ובפמ״ג שם דהיינו בברכה. וכ״פ בשע״א ו, נג. ועוד. ובפתחי שערים שגם הרמ״א שכתב דפסולה היינו לכתחילה. וראה בא״ר שבתרוה״ד נג, מרא דהאי שמעתתא, מפורש שהוא רק למהדרים ומדקדקים. [וכ״ז בשינוי בין פתוחה לסתומה, וכש״כ הוא בעשה פתוחה או סתומה במקום שאין חילוק פרשה דעדיף טפי, שלב״ח יו״ד ערה בדעת הטור כשר אף בס״ת, אלא שרבו החולקים (אבל יש שצירפו דברי הב״ח – ראה שו״ת סת״ם כ. חת״ס יו״ד ב, רסא). אולם, כאן הוא להיפך, שגם לדעת הב״ח פסול בזה, וכש״כ הוא, ראה בב״ח ד״ה ומ״ש רבינו ונראה שאם, אף שהטור שם השמיט ג״ז. ויש שתמהו במקור דברי הרמב״ם בזה. וראה כסא רחמים מס׳ סופרים א, י. ועכ״ז, חד דינא הוא עם שינוי בין פתוחה לסתומה. (ולהעיר שגם בס״ת נסתפק בדע״ק יו״ד רסי׳ ערה אם הפסול הוא מה״ת. אבל ראה מקמ״ע שם א). [ועוד יש לצרף כשנמצא ריוח ג׳ יודי״ן קטנים, שהרי הפסול רק ב״כתב כדרכו ולא הפסיק בריוח״ אבל בהפסק ג׳ אותיות כבר אינו בגדר כדרכו].
והנה כ״ז בשינוי גמור. אבל הכא שבכ״מ לא נהגו בחילוק פרשה – ודאי כשר גם לכתחילה, ראה עד״ז ברמ״א יו״ד ערה, ב ובש״ך שם ו, להכשיר אפי׳ בס״ת. וראה קסה״ס טז, ה ובביאור הסופר שם ד״ה אין לפסול. וכש״כ במגילה שבודאי אין חשש ופקפוק. וכ״כ בקסה״ס כח בלשכה״ס ה, בנוגע פרשיות שבמגילה שנמצאו פתוחות כיון שכ״כ באר״ח. וכ״ה בתשו׳ לבעל שבה״ל, נדפס בצפונות יד, בנכתבה המגילה ע״פ תיקון בן אשר. ואפי׳ נכתבו ע״פ חומשים ישנים ולא ע״פ מסורה דעת הפמ״א א, יג להכשיר גם בס״ת (ובשבו״י ב, צ, הב״ד בפת״ש יו״ד ערה, א) חולק. ובנדו״ד, הרי כ״ה בריבוי מקומות – ראה שערי מגילה ע׳ רסו. וראה הרשום ביושב כרובים שורקין ע׳ 88, ועוד שם בהמשך הספר מכמה כת״י. וכ״ה למחבר הנ״ל בקובץ חצי גבורים פליטת סופרים יא ע׳ א׳קיב, ועוד שם.
ולדידן, די לנו כתיבת אדמו״ר מהר״ש, ולאורו נסע ונלך. ותו לא.
ובס׳ בגדי שש מונק יט הי׳ אצלו בהעלם דבר כל הנ״ל.
#26584