Is it appropriate to put Tefillin on someone who is in a comatose state (in a hospital)?
If yes, is it a problem if the person has a catheter (to urinate)?
Answer:
Yes, but for one moment only.
Sources:
לכאורה יש לדון מדין גוף נקי, ומדין שינת קבע, ומדין מצטער, ומדין שוטה.
אבל שמענו מכמה גדולי ישראל שהורו לעשות כן למעשה. וכן מסופר בזכרון עז, ב ע׳ סז, בשם בעל בית אברהם מסלאנים. וראה תשורה תשפ״א רימלער, ילקוט סיפורים, נמצא באוצר ע׳ 355 בהערה שהרבי הורה להניח תפילין. וראה ווי העמודים וחשוקיהם ס ע׳ קכו. וכ״פ בשו״ת הגרח״ק ע׳ ח. וכן נמסר לי איש נאמן שהורה הגרא״פ הערשקאוויטש לעשות כן בא׳ מגדולי ישראל שהי׳ מחוסר הכרה. ודלא כהר״ש דבליצקי בקובץ מה טובו אהליך יעקב ד ע׳ קטו. וכ״כ בשו״ת שבט הקהתי ח״ד סי׳ כד. וראה שם ח״ג סרפ״ג.
ונראה, שאף אם נאמר שפטור איסורא ליכא, וכ״כ הפמ״ג סל״ט בא״א סק״א וסקי״ב לגבי מצטער. וראה באה״ט לו, א שבשוטה שרצה להניח תפילין אין מוחין בידו. ואין לחוש לגוף נקי בשעה מועטת, שבשעה קלה יכול ליזהר – ראה כעי״ז רא״ש ר״ה א, ה. ערוה״ש לח, ב. ובהגהות מרדכי ר״ה שם, שבודאי יכול חהיות בגוף נקי ב׳ שעות. אלא שיש לחלק טובא, דהתם האדם עצמו שומר עצמו ונזהר, ומהיכא תיתי שאין לנו לחוש לכך מחמת שהיא שעה קלה, כשאינו שומר עצמו, כבנדו״ד. אבל ראה גאון יעקב עירובין צו, ב, שבכלל לשעה מועטת ל״ח לגוף נקי, ומיירי באשה. וכעי״ז לגבי קטן, במשנ״ב לז בבה״ל ד״ה דהאי. ואכתי יש לחלק. ועכ״ז מסתברא שאין לחוש לרגע קט. וכמו שבשינת עראי מותר כשאין חשש שירדם, הה״נ כשאחר מניחם עליו לרגע שאין מקום לחשש. וראה בכיו״ב לקו״ש ו ע׳ 271.
ועוד, שי״א שחולה חייב בתפלין אפילו עלול להפיח – ראה פמ״ג פ במ״ז א. אלא שאין הנידון דומה, דהכא אינו חייב באמת. וראה אצלנו סי’ כה’תקצט ושם, שהשיעור שאינו יכול להעמיד עצמו משך זמן לבישתו.
בנוגע להקטטר, כבר הורו בכ״מ שלא יימנע מתפלין. וראה אג״ק ט ע׳ קכג. שם ע׳ קפב.
#26488