הלכה כבית הלל לעולם?!
שאלה:
אומרים שלעתיד לבוא הלכה תהיה כבית שמאי, שהם במידת הדין. א”כ מדוע כתוב במסילת ישרים (סוף פרק כ): “וסוף סוף נגמר שהלכה כבית הלל לעולם”?
מענה:
פשוט שהכוונה שהלכה כב״ה לעולם – בעוה״ז.
ולא הוצרך להביא ממרחק לחמו, ממס״י, שבכ״מ מצינו כבר כל׳ הזה – ראה ירושלמי יבמות א, ו. סוטה ג, ד. ברכות א, ד (לגי׳ ר״ש סירליאו ופני משה ועוד). וראה גם סדר רע״ג הוצאת ירושלים תשס״ה ע׳ טז. סידור רש״י יג. ריטב״א ב״מ נט, ב. שו״ת מבי״ט כ. תורת חיים עירובין ז, א. וראה הנסמן בעלי תמר לירושלמי ברכות שם.
ואכן בכ״מ מצינו שלעולם לאו דוקא – וכבלישנא דקרא ועבדו לעולם – ראה כנה״ג סנהדרין י בשם המאירי, הובא בקהלת יעקב למהר״י אלגאזי ערך לעולם. לח״מ אישות כג, א. עיון יעקב סוטה כא, א. חכם צבי סו. תבו״ש יא, ז. פמ״ג יו״ד ע בש״ד ד. ביהגר״א יו״ד קכג, כח. שו״ת בית שלמה חו״מ טז. וכהנה רבות.
אלא שבמס״י הוסיף וכתב ״שגמר דין זה ישאר בכל תוקף לעד ולעולמי עולמים ולא יחלש בשום פנים״, ואהא אכן קשיא. וגם בזה יש ליישב שכוונתו בעוה״ז דוקא, דלא נחית כלל לדבר מענין לעת״ל. ובכלל, גברא אגברא קרמית. והרי מצינו עוד מקורות שלעת״ל הלכה כב״ה – ראה אלפסי זוטא פסחים ח, אף שהו״ע הביא ד״ז שהלכה כב״ש בזמן אחר – בעש״מ מאמר חקו״ד ב, יז ואילך. ולדוגמא בעלמא – הרי שיטת שמואל שאין בין עוה״ז לימוה״מ אלא שעבוד מלכיות מוכיחה שאין שום שינוי בענין זה. ואיך שניישב כל השינויים שבמדרשים לשיטת שמואל, ואכ״מ – ניישב ג״ז.
#25219