Is it my obligation to inform the Shul’s management that this act is prohibited?
Question:
I passed by my Shul’s Mikvah this past Friday night after davening, and I noticed that there was a steady stream of dryer exhaust/steam coming out of its windows. It was clear that a clothes dryer was in use. This happened two hours after sunset, which means that the Goyim clearly started the cycle on Shabbos.
While I know that if a Goy is paid a lump sum to do something every day, including Shabbos (Bihavla’ah), and there is no enjoyment immediately being derived from his actions, then that is fine, however – shouldn’t this case be judged as an act of “Meleches Goy Bifarhesia” which is prohibited due to Maris Ayin?
And if so, is it my obligation to inform the Shul’s management that this act is prohibited?
Answer:
Though this should not be done, you have no obligation to inform the shul, unless you believe they will actually listen.
Sources:
לצורך טבילת עזרא מותר שבות דשבות – ראה שו״ת שבה״ל ד, ל. מנח״י ה, מא. ועוד. וי״א שמלאכת חשמל בכגון דא מדרבנן.
ואף גם אם הי׳ כיבוס, ולא ייבוש, יש צדדים להתיר בדוחק משום כבוד הבריות (ראה כעי״ז שו״ת שו״מ רביעאה ב, פג, והובא בנזר ישראל לה, יד ובמנחת שבת פ, קמב, ובכה״ח שב, נו. וראה בפמ״ג שכב בא״א ה לצדד להתיר קטימת קיסם במקום כבוד הבריות. וכש״כ שיש להתיר אמירה לנכרי. אבל להעיר ממשנ״ב שב, לו רק בשבות דשבות. ויש לחלק. וראה שו״ת מראות יחזקאל ע׳ קלח), נוסף לכך שבמכונה י״א שהיא בדרך גרמא, וכדעת המג״א רנב, כ, בנותן חטים לריחיים של מים (וראה מנחת יעקב דהאן שבת ד מלבן ד – ע׳ פא). ובאמירה לנכרי חזי לאצטרופי. וביבוש – יש משום בישול, אלא שהוא פס״ר באמירה לנכרי. ועוד, שהולכים המים לאיבוד (ראה שו״ת חת״ס יו״ד צב ד״ה אמנם אע״ג. תשורת שי שכד. שבה״ל ט, קנו. וראה בארוכה קובץ מבית לוי טז ע׳ רצה. וש״נ). וברוב המכונות של גז – ה״ז מבעיר מה״ת. ואכתי איכא משום גרמא, כנ״ל.
ואף גם כשהמכונה בגדר אוושא מילתא (ראה מנח״י ב, צא).
ובכל אופן, גם בדאורייתא לצורך מצוה אין למחות – רמ״א ואדה״ז רעו, ב (ח).
#18767