Is there an Inyan in saying Hallel with the Minyan?

 

Yes.

One should make an extra effort to be holding with the Minyan for Hallel. The Rebbe once told someone who was accustomed to daven be’arichus that he should begin prior to the Minayn so that when they reach Hallel he should be holding with them. Similarly, the Rebbe writes in Igros Kodesh: ”Despite the fact that our Rebbeim would extend their Shabbos prayers over many hours – long after the congregation had concluded the service – they would nevertheless organize their time on Yom Tov so that they would conclude the amidah with the congregation and then recite Hallel together with them”.

This applies not only to Rosh Chodesh (and other times we recite chatzi Hallel), when there is a safek in regards to the proper way the Bracha on Hallel should be recited, but also to Chanukah and other Yomim Tovim -when regardles a Bracha on Hallel is said because the complete Hallel is recited- for there are other reasons that Hallel should be recited with the Minayn (namely, to answer הודו and אנא with the Minyan; it is more honorable to praise Hashemin public; to publicise the miracles we are praising Hashem for).

 

See also halacha2go.com #162: Hallel with a Minyan

 

Sources:

בכ״מ לומר הלל ציבור ולא רק מחמת הספק בברכה אלא גם מצד הענין עצמו. וראה רמ״א או״ח תכב, ב (אף שנראה שהוא לצאת דעת האומרים שאין לברך ביחיד בדילוג. וראה אר״ח הל׳ ר״ח ז. מאירי ברכות יד, א). ב״י שם בשם כלבו נב. וכן מוכרח במג״א שם ו. אדה״ז תפח, ג. ושם בכדי לענות עמהם הודו ואנא. והוא גם מצד ברוב עם. וכן מצד פרסומי ניסא, ראה ברכות יד, א, ודמיא למגילה שצריכה עשרה.

ובמק״א שעדיף הלל בציבור מנענועים בהלל כשאא״פ לקיים שניהם, ראה אצלנו בלוח לסוכות.

וראה שו״ת תפארת צבי טו, הובא בדע״ת תכב, ב.

וביו״ט כתבו בכ״מ מצד דין מקרא קודש להתפלל ולומר הלל בציבור – ע״פ רמב״ן אמור כב, ב. וראה פמ״ג תצ במ״ז ב.

וראה בהנהגת רבתינו נשיאינו באג״ק יז ע׳ סז. וראה יחידות שבס׳ חסידים ואנשי אמת ע׳ 121, נעתק בהתקשרות גל׳ תרפא. ועוד.

 

 

#18228