« go back

Shabbos Chanukah Rosh Chodesh with just two Sifrei Torah

 

Question:

What is the proper order for Kriah this coming Shabbos – Shabbos, Rosh Chodesh, Chanukah – in a place where there is only 2 Sifrei Torah?

Which sefer to use for the Chanukah Kriah and when to be golel?

 

Answer:

The Maftir (Chanukah) should be read from the first Sefer, provided there is time to roll it before the end of Shvi’i (reading of Rosh Chodesh). Otherwise, it should be read from the second Sefer.

Practically:

In both cases, the Sifrei Torah should be prepared for the readings of Miketz and Rosh Chodesh.

In the first scenario:
After placing the second Sefer on the Bimah and performing Hagbah and Glilah on the first Sefer, the first Sefer should be rolled to the reading of Chanukah, making sure to complete it before the recital of Kaddish – when it should be placed next to the second Sefer Torah. Then, after Kaddish, Hagbah and Glilah are done on the second Sefer Torah and the Maftir is read from the first Sefer etc.

In the second scenario:
After Kaddish, no Hagbah and Glilah are done to the Sefer Torah. Rather, it is rolled straight to the reading of Chanukah.

 

Sources:

רמ״א או״ח תרס״ט א: ״וחוזרין ולוקחין הראשונה לענינו של יום וכן עושין כל מקום דבעינן שלשה ספרי תורות ואין להם רק שתים״.

פרי חדש סי׳ תרפ״ד. שלחן גבוה יא. כה״ח טז.

חמד משה סי׳ תרס״ט: ״בעוד שקורין בס״ת שני… אם א״א לעשות כן, או שאין עושין כן, רק רוצים לגלול ס״ת ראשונה אחר שיניחו אותה על העמוד לקרות, עדיף טפי לגלול הס״ת שני׳ שכבר מונחת ולענינו של יום״ – הובא בכה״ח מא, ובמשנ״ב בביאור הלכה ד״ה ״וחוזרין״.

וראה גם שערי אפרים שער ח סו, עה.

אך בס׳ אשי ישראל (פפויפר) פמ״ז הע׳ קיג דייק מלשון הערוה״ש תרסט א – ״אבל לא יקרא שני דברים בס״ת אחת כסדר״ – שלפ״ז גם כשהס״ת הא׳ אינו מגולגל למקום זה יש לגוללו ולקרוא בו, ולא בס״ת הב׳.

וי״ל, דבסתמא קאמר, שבד״כ אין גוללין מפרשה לפרשה (הן מחמת שאין מדלגין בתורה וגם מטעם טירחא דציבורא), אבל כשאין ברירה (כבנדו״ד) שפיר מותר. וכמו שעושים כשיש רק ס״ת אחד (ולפעמים, כגון כשיש ג׳ קריאות, קוראים ב׳ קריאות זה אחר זה אפי׳ בלא קדיש ביניהם).

(וראה גם שם (אשי ישראל) מה שמביא משו״ת שלמת חיים סי׳ שנט (במהדורה חדשה) כשגלילת ס״ת הא׳ לוקח פחות זמן).

לסיים הגלילה לפני שביעי – שהרי מניחים הס״ת הא׳ אצל הב׳ לאמירת הקדיש, ואין לפתוחו עד שיגללו הב׳. שו״ע סי׳ קמז ס״ח (וראה עוד אצלנו בלוח יומי חנוכה תשפ״ב הע׳ 108).

 

 

#18229