What is the right way to put a potato kugel on the blech to warm it up for the lunch Seuda?

 

Question Continued:

If I understand correctly from chapter 4 of “The Laws of Cooking on Shabbos(by Rabbi Nissan Dovid Dubov, SIE) it can be placed on the blech on Shabbos. [“b) A dry kugel that may emit a small amount of oil may be reheated.”]

 

Answer:

This section in the book is addressing the laws of nolad, heating something up when some liquid dissolves, which applies even if below the temperature of yad soledes bo, the temperature which governs the laws of cooking on Shabbos. This is independent of the melacha of bishul, and the concern of mechzei kimvashel, the appearance of cooking.

True, there is no issue of nolad in the case of a kugel that emits a small amount of oil. However, there certainly is an issue of bishul. The only way one may reheat a kugel on Shabbos is if it’s absolutely dry to the touch, something highly unusual with ordinary fried kugel. Nonetheless, it still shouldn’t be placed directly on the blech on Shabbos, due to the issur of mechezei kimevashel, rather on top of a pot etc.

 

Sources:

שו״ע אדה״ז שיח, כו-כז.

אמנם, שם התיר גם כשהיס״ב. וזהו לשיטתו בשו״ע סי״א, שאין לחוש ביבש שנימוח משום בישול אחר בישול. אבל לפמש״כ בסידור הלכתא רבתא לשבתא שבדבר יבש שחוזר ונמחה יש דין בא״ב, ושלכן צריך ליזהר מאד שלא לחמם עופות צלויים אם יתחמם המוהל הנמחה עד שהיס״ב, משום איסור סקילה וכרת ח״ו – פשוט שיש בזה חשש איסור.

גדר לח ויבש – ראה שו״ע אדה״ז – רנג, יח. שיח, יא. קו״א רנג סקי״א – שצ״ל באופן שאי״ב רוטב כלל. וראה שו״ת דברי נחמי׳ או״ח סוסי׳ כא: שאין מוהל ושומן יוצא ממנו וכו׳ יבשה לגמרי. ובקצוה״ש קכד בבדה״ש לז, בדא״פ שהשיעור הוא שאינו טופח ע״מ להטפיח. ונשאר בצ״ע. והחרה החזיק אחריו בפשיטות שבת כהלכה פ״ג ע׳ קמא ואילך. ולהעיר ממשנ״ב שיח, לב כשהוריקו המרק מהתבשיל. שעה״צ שם ס. וראה מאור השבת ח״א במכתבי הגרשז״א ס״א סק״ב להתיר בשמן שע״ג קוגל אפוי. וראה שם ח״ב מכתב כב סק״ג. וקשה ליישב עם סתימת אדה״ז בסידורו במוהל הנמחה מעופות צלויים. וראה שבת כהלכה שם ביאורים ו. ושם הערה י*. וראה אצלנו 19122 בארוכה.

חימום על הבלעך מצד צלי׳ אחר טיגון (אם הטיגון כבישול, ותלוי בכמות השמן) – שו״ע אדה״ז שיח, טו. שם כד. סוסי׳ רנט הלכות שהי׳ בקצרה. וראה שבת כהלכה שם ביאורים יח. (ואם הוא כאפי׳ – להעיר מפמ״ג שיח במ״ז ז. וראה שבת כהלכה שם ביאורים יט).

על הבלעך – ראה שבת כהלכה י, יג. ושם להיתר במקום צורך גדול.

 

 

#1813