Covering the bottle of wine while making Kiddush
Question:
I’ve seen people being careful to cover an open bottle while making Kiddush. From what I understand it’s not an halachic issue of pogum but I heard it was a minhag by the Baal Shem Tov. Is there a source for this?
Answer:
See here:
References in the name of the Baal Shem Tov are presented below in Hebrew. There are also Halachic grounds for the stringency (not because of Pogum, though) – see below as well.
Sources:
בשם הבעש״ט – ראה תורת אבות מאניסטריטש ערך אבות הע׳ ח, והועתק באמרי פנחס השלם ב ע׳ קל, בשם הרה״צ הר״פ מקאריץ בשם הבעש״ט: סוד סתימת בקבוק היין שמקדשים עליו אחר שמילא את הכוס על הקידוש. ובחכמי ישראל בעש״ט ע׳ 118: קבלה מהר״ז מאניפולי. והועתק מהרש״ג שמצא בבוך דא״ח ברשימות דברים חיטריק מהדורת תשס״ט מדור הבעש״ט מד – ע׳ 60. וכן בלקוטי סיפורים פערלאוו מהדורת תשס״ב מדור הבעש״ט כט – ע׳ ל. ומפי השמועה, שכ״ה גם מעשה רב בהנהגת כ״ק אד״ש – לקט הליכות ומנהגי ש״ק ע׳ מג. מעשה מלך במקומו.
ויש להסמיך לזה מש״כ בתורת חיים ב״ב צז, ב, והובא במנחת שבת עז, יח, שמה שאין מקדשין על יין מגולה הוא לפי שרומז ליין המשומר בענביו. וראה גם תוס״ש רמב, ה. ועוד.
וגם ע״ד ההלכה – הרי החוששים משום גילוי גם במקומות שאין נחשים מצויים – לדעת השל״ה ששומר נפשו ירחק. ואכ״מ – הוא גם בשיעור מועט מאד. ועוד שגם בלא״ה ל׳ אדה״ז הוא שבשעה מועטת ״אין להקפיד כ״כ״, ומשמע שקצת קפידא מצאה מקום לחול כאן.
#17902