Is there any prohibition of planting a tree in front of a synagogue?

 

Some forbid planting tall trees for shade in the shul courtyard. If they are planted like a fence and are cut regularly it’s not an issue.

Any trees or plants which resemble church practices are certainly forbidden.

 

Sources:

ר״ד עראמה על הרמב״ם ע״ז ו, ט. הובא בהגהות רעק״א או״ח קנ, א. כה״ח שם י. וכ״פ בשו״ת מהר״ם שיק או״ח עח ואילך ע״פ הרמב״ן שופטים טז, כא. ספרי דבי רב שופטים עה״פ ולא תקים לך מציבה. שו״ת צור יעקב סוסי׳ קיט. התעוררות תשובה קיט. תורת חיים סופר קנ, א. צי״א יד, כו. והרבה פוסקים כתבו שאין לחוש. וראה הנסמן בשו״ת יבי״א ט או״ח טז. וראה גם רשימות שיעורים סולוביציק ברכות סב, ב ויבמות ו, ב בשם הגר״ח מבריסק, ועיי״ש בהסבר טעמו. ועכ״ז בשו״ת קרן לדוד אף שהאריך להקל סיים לחוש למחמירים ואפי׳ בדיעבד לעוקרם. וראה גם שו״ת מהר״י שטייף צה.

ובשו״ת הר צבי או״ח עד שרק בחצר ביהכ״נ יש לחוש. וראה כעי״ז בשו״ת שיבת ציון בלום כ, שרק בחצר המוקדש לביהכ״נ לחוד גזרו.  וכבר הביאו משו״ת מהרי״ט ב יו״ד ד, הב״ד במג״א קנד, א, ע״ד גן ופרדס שפתוח לביהכ״נ. ולהנ״ל יש לחלק דהתם מיירי בכיו״ב. וכ״כ צור יעקב שם. וכ״כ בשו״ת משנ״ה יח, קט. ושם סיים, שלמעשה נהוג עלמא כהני תלת סבי, ר״ד עראמה, רעק״א ומהר״ם שיק, לאסור הנטיעה, אבל בנטוע מעיקרא יש להקל לקיימו. וכ״ה להקל בשו״ת מהרש״ם דלקמן. ויש שכתבו ליישב בנטוע קודם שנתקדשה לביהכ״נ, או בעלה מאליו. ובשו״ת משנ״ה שם דחה שמפורש להדיא במהרי״ט דלאו בהכי מיירי. ועוד כתבו ליישב, דקאי בעברו ונטען באילן מאכל שאסור לעקור מה״ת. וראה המסופר בשיחות מלוה מלכה גשטטנר ג,כז בשם הרה״צ וכו׳ הר״א מבעלזא שהורה שלא לעקור עץ מאכל להרחבת ביהמ״ד, ושהאילן ישאר באמצע ביהמ״ד.

ורק באילנות גבוהים – שו״ת קנין תורה ד, יד. שרה״מ ד, קז.

 

 

#16390