« go back

Mistake in Al Hamichya

 

Question: 

If one ate two foods that each one needs M’ain Shalosh, (for example, figs and mezonos, etc), but only mentioned one type when starting the bracha and then in the middle of the bracha remembered the second type, what is the proper procedure at that point: should he add it in at the end, or should he just finish with what he started and make the bracha again?

 

Answer:

You should go back to the beginning after the opening words “Baruch Ato etc. Melech Haloam” and mention both categories of food.

If one already finished the M’ain Shalosh having mentioned only one type of food at the beginning and both at the end, he should not repeat the Bracha.

If one has already finished M’ain Shalosh having mentioned only one of the two types of foods, it would depend on which foods it was.

 

Sources:

כן מוכרח בשו״ע או״ח נט, ב ובנו״כ שם. וראה שו״ע אדה״ז שם א. אדה״ז תפז,  ג. ובפרט, שי״א דלא מהני רק בחתימה. וכ״כ בשו״ת מהרש״ג א, נג. שבה״ל ג, יח.  ישכיל עבדי ד בקונטרס שאילת שלום ד. וראה משנה שכיר א, לז. וראה גם גנת ורדים א, כז. שדי חמד מערכת הברכות א, כ. שו”ת פני מבין או”ח מא. א. אג”מ או”ח א, עב. ועיי״ע בכה”ח רט, ז.

ומה גם שאינו פשוט לסיים כפתיחתו ולברך ברכה נוספת, שהרי בכמה אנפי י״א דיצא, שי״א שעל המחי׳ פוטר שאר דברים ובפרט יין. וכן י״א שעל הפירות מהני לפטור יין. [ומה״ט אין לנו לחוש שצריך לתקן תוכ״ד דוקא. ואף שכ״ה בב״ח נט, שצריך לתקן תוכ״ד דוקא. וכ״כ אדה״ז בשו״ע שם א – שאני התם שבירך שלא כתיקונו ועליו לתקן. אבל כאן ה״ה מוסיף עוד ברכה ודי בזה. ואין לנו לומר שחסר הזכרת מלכות על מין השני – שבמלכות שבתחילת הברכה מישך שייכי גם למין השני, ורק במקום שטעה שייך לומר כן. וראה בשו״ת גוו״ר או״ח א, כז, בטעה ובירך על המחי׳ על תאנים, דלא מהני התיקון בחתימה לפי שמופלג הוא מענין הברכה. והה״נ בענין זה. ובמכ״ש מברכה הסמוכה לחבירתה, שמלכות שבברכה ראשונה עולה לחבירתה, וכש״כ שמלכות שבתחילתה עולה למין השני. וכ״כ בעל טהרת המים בשיורי טהרה מערכת ב, סב בטעם דמהני חתימה כהוגן, כשהזכיר רק מין א׳ בתחילתה, שהמלכות עולה גם לחתימה. ולכמה פוסקים כ״ה שגם חתימה כהוגן מהני בדיעבד (אבל לכאו׳ אין כן דעת המג״א רח, כא. ואדה״ז בסדר ברה״נ א, יד. אבל אינהו מיירי בתפוחים שברכתו בנ״ר, וי״ל שלכן אין ברכת מעי״ג עולה כשלא הזכיר בפתיחת הברכה, ואין ראי׳ לדבר שטעון מעי״ג, וכמ״ש בשו״ת משנה שכיר שם. ועוד שאין בירור בחתימה על הפירות, דקאי על תפוחים, שיש ללמוד מתחילתו דקאי רק על יין, וכמ״ש בשו״ת מהרש״ג לחלק כן), וכש״כ בכגון דא].

והארכנו במק״א בשו״ת באתרא דרב פורים שומע ומוסיף ג, שאין בכגון דא באמירת השמות עוה״פ באמצע הברכה משום הזכרת ש״ש לבטלה ח״ו.

 

 

#15086