Commemorating a Shloshim

 

Question:

What is our minhag regarding having a meal or making a kiddush commemorating someone’s shloshim? A member of our shul passed and the family wants to know if it’s appropriate.

 

Answer:

This is an established custom and could/should be done.

If done with a full meal, it should only be done with a siyum.

 

Sources:

וראה אשרי האיש ע׳ שטז במה שהקלו גם בליל שלשים להשתתף בסעודה. אלא שבזה בד״כ יש גם סיום – וראה כאן:

Chanukah Party for an Avel

ויש להוסיף ע״פ גנת ורדים יו״ד ה, ה ע״ד המנהג שנכנסים לבית האבל בשבת שיש בה דאגה ועצבון. וי״ל שגם למנהג שברמ״א לאסור גם בשאר סעודות מותר בכה״ג, כיון שלא רק שאינו לשמחה אלא יש בזה גם דאגה ועצבון. ועוד זאת בשבת, דבהכי מיירי גם בגוו״ר שם, שיש לצרף גם מש״כ בשאילת יעבץ ב, רפ, שבסעודה שאי״ב שמחה בשבת מותר. וכ״כ גם בדיני אבלות להגרא״ז מרגליות כג. אבל בפת״ש שצא, ב כתב שדברי היעבץ אינם מוכרחים. והרבה אחרונים פליגי עלייהו. אבל יש שסמכו להקל בכה״ג, ראה יד הלוי יו״ד רל. אג״מ יו״ד ג, קסא.

וגם יש לצרף שהוא רק במיני מרקחת – ראה כאן:

Celebrating a Birthday of an Avel

ועוד שסעודה זו היא בקירוב הלבבות והתעוררות וממילא היא גם בגדר – ראה התעוררות תשובה ד, ט – שאינו אסור מדינא ורק ממנהגא לבנ״י היוצאים ביד רמ״א יו״ד שצא. וכיון שנראה במוחש שכן המנהג להתיר במסיבת שלשים מן קדמת דנא, וכן ראינו לפעמים גם בימי השבעה בתיקון ומיני מרקחת, ולאו דוקא אצל אחבנ״י הספרדים, הרי כל שלא נהגו להחמיר אין אחר המנהג כלום. ועכ״פ אפשר לסמוך על כל הנ״ל.

והלכה כדברי המיקל באבל.

וראה גם כאן:

May one make a Kiddush for their newborn daughter on Shabbos if the mother of the child is in the midst of Shloshim?

 

 

#14240