« go back

Laundry for children on Chol Hamoed

 

Question:

When doing laundry for children on chol hamoed can I wash all their clothes or do I need to sort through their laundry to figure out just what I actually expect to need for Yom Tov and wash only that?

Also can I wash a dress for my eight year old?

 

Answer:

1. You may wash only what you expect to need during Pesach.

2. You can wash your daughter’s dress if she is the age that cannot keep her clothing clean.

 

Sources:

ראה: שו”ע או”ח סי’ תקל”ד ובערוה”ש שם סעי’ ח. מנחת יצחק ח”ח סי’ נ. שש”כ פרק ס”ו אות ס”ה. ועוד. וראה שו״ת אבני ישפה א או״ח קד שנחלקו בנוגע להגיל – שבע או תשע. וראה אשרי האיש יא, ב. שו״ת אול״צ ג, כד, א. וספק דרבנן לקולא. אבל להעיר מקרן אורה מו״ק יד, א ד״ה מתיב רב פנחס דקס״ד לומר שרק בקטנים גמורים הותר ולא כשהגיע לשנים קצת. אבל דחה וכתב דכל שלא הגיע לגדלות קטן נקרא לענין זה. וראה משנ״ב תקלא, טז בשם פמ״ג לענין גילוח שעד בן י״ג הותר (אא״כ נראה כגדול ובפרהסיא). אמנם לעניננו משמע בפוסקים שרק בגיל שמלכלכלכים הותר. וה״ט שנקטו שטעם ההיתר שה״ז כמי שאין לו אלא חלוק אחד כמפורש בירושלמי, ודברי הירושלמי הובאו בראשונים ובפוסקים.

וילה״ע שבאם מצטערת בבגדי׳ המלוכלכים גם כשאינה בגיל שדרכה ללכלך וממילא אינה בגדר אין לו אלא חלוק אחד – שכנ״ל מה״ט התירו כיבוס קטנים (תוד״ה שאין – מו״ק יד, א. ועוד) –  מקום לומר שיש להתיר בלא״ה, דדמיא לגילוח קטנים במקום צער של״ש לקנוס קטן – ראה מג״א תקלא, ח שגילוח קטן מיירי כשיש לו שער רב ומצטער. (וטעמא דמילתא שרק בצער הותר אף דל״ש גזירת ניוול בקטן – ראה בטוטו״ד שש״כ סו הע׳ קכז. וראה מעדני אשר חוה״מ לו). ובמג״א תקלד, ד דכיבוס דמיא לגילוח וכ״ש הוא שיש עוד טעם שמתלכלך כל שעה. ובמג״א שם מיישב בההיתר לכבס בפרהסיא ומ״ש מגילוח, דשאני מגילוח דלא מוכחא מילתא. וצ״ע בתרוה״ד פח שההיתר לכבס בגדי קטנים אף שאין אזורו מוכיח עליו דמוכחא מילתא כיון שניכר שהם של קטנים. ואולי למג״א לא סגי בהכא כיון שעדיין לא ניכר שהתלכלכו כולם. וכ״כ בשש״כ שם הע׳ רנד. ועצ״ע שכ״ז לגבי כיבוס בפרהסיא, אבל אין טעם לאסור בצינעא.

ועכ״פ, בגוף ההיתר דכיבוס ל״ש מגילוח שביש צער הותר. (ושאני כיבוס בשבוע שחל בו ת״ב, שיש שאסרו גם לקטן משום שמחה. והארכנו במק״א).

ולהעיר, שכה״ק בקר״א שם שמ״ט נזקקו בקטנים לטעם שדומה למי שאין לו אלא חלוק א׳ ומ״ש מגילוח. ושם יישב משום מראית עין שיאמרו שהם של בגדי גדול ולהכי איצטריך לטעמא דניכרים שהם מלוכלכים ושל קטנים. ושם שלפ״ז כל שניכרים שהם של קטנים מותר. ובסו״ד כתב דאה״נ להבבלי דמיא לגילוח ולא גזרו על כיבוס כמו על גילוח. אבל בראשונים ל״כ כן שהרי כנ״ל כתבו כירושלמי שטעם ההיתר משום שדומה למי שאין לו אלא חלוק אחד כבירושלמי. וראה יבי״א ז או״ח מח, ב שיישב שבכיבוס יש מקום לחשד שכיון מלאכתו במועד, אבל בגילוח מותר לכוון למועד לפישדהוא צורך הגוף.

ואולי יל״ד, שבכיבוס עוד טעם איכא לגזור משום טירחא ולא רק משום קנס – כ״מ ברש״י מו״ק יח, ב דבפשתן לא נפיש טירחא. וכעי״ז רש״י על הרי״ף. וכ״ה בפי׳ רבינו גרשום שם. חי׳ ר״ש בן היתום שם. ומפורש יותר שם יד, א ״משום טירחא יתירה ועובדין דחול״. ובחי׳ הר״ן שפשתן אין כיבוסו קשה. ולפ״ז י״ל שגזרו גם בבגדי קטן. אבל בכל הפוסקים הובא רק הטעם משום ניוול. ועוד תיקשי שאם משום טירחא מדוע הותרו לבא ממדינת הים ומטםחות הידים ומי שאין לו אלא חלוק אחד וכו׳. ועכצ״ל דתרוויהו איתנהו, ור״ל שכיון שבפשתן לא נפיש טירחייהו אין לחשוש שימנע מלכבס לפני הרגל ויכנס לרגל מנוול. ודוחק. ובר״ש בן היתום מפורש בעיקר הטעם משום טירחא, ובמטפחות הידים הותר לפי שהוא צורך כל שעה ולכבוד המועד. ועכ״פ, להלכה לא הובא טעם הנ״ל. ונקטינן שכיבוס הוא מעשה הדיוט ולצורך המועד ואי״ב משום מלאכה, ונאסר רק משום גזירת ניוול. וצ״ל שעכ״ז בדבר שאין בו טירחא כלל לא גזרו גם משום ניוול, שהגזירה צ״ל מעין האיסור עצמו, ואיסור מלאכה משום טירחא. (ולהעיר, שגם בגילוח מצינו סברת אחרונים שכל שלא התירו חכמים נשאר בו איסור מלאכה – ראה הגהות חת״ס מו״ק יד, א. וכעי״ז בכתונת פסים פדווא מו״ק רפ״ג שבאמת אסור מדאורייתא ומשום ניוול לא התירו לכבוד המועד. וראה נחל אשכול ב, מה, יז. שו״ת ימי יוסף בתרא או״ח כד. והעירו משו״ת מהר״י מינץ ד. ובצפע״נ יו״ט ז, יח חידש טובא שגם בבא מדינת הים הותר רק משום ניוול ואילו משום מלאכה צ״ל ע״י גוי או פועל שאין לו מה יאכל. וכבר הקשו בטעם האיסור לגלח בע״פ. וראה מעדני אשר חוה״מ כד). ואכתי איכא למימר, שכיון שגזרו שגם בכיבוס יהא שם וגדר מלאכה אין להתיר בכה״ג משום הסברא שבקטן או במקום צער ליכא גזירת ניוול. אבל אינו, שלא שנא מכל שאר אונסין שהתירו בכה״ג. והרי גם בגילוח התירו בקטן משום דליכא גזירת ניוול למרות סברא הנזכרת.

 

 

#14184


Add Comment

Your Email address will not be published