Using a Megaphone for Megillah Reading

 

Question:

Being that now many Shluchim will have to make outdoor reading of Megillah, are they allowed to use a non electric megaphone so that people can hear?

 

Answer:

Being that it’s completely non electric it is permitted. However care must be taken that every word is clearly heard.

 

Sources:

משנה בר״ה דף כ״ז ע״ב: ״התוקע לתוך הבור או לתוך הדות או לתוך הפיטס, אם קול שופר שמע – יצא, ואם קול הברה שמע – לא יצא. וכן מי שהיה עובר אחורי בית הכנסת, או שהיה ביתו סמוך לבית הכנסת, ושמע קול שופר או קול מגילה, אם כוון לבו – יצא, ואם לאו – לא יצא״.

ודנו בזה האחרונים האם פסול קול הברה נאמר רק לענין שופר או אף לענין מגילה וכדו׳: בשו״ת מנחת אלעזר ח״ב סי׳ ע״ב, פני מבין סי׳ ל״ג, הגרצ״פ פרנק במקראי קודש סי׳ י״א, ועוד, כתבו שפסול קול הברה נאמר רק לענין שופר. אבל ראה בשו״ת הלכות קטנות ח״ב סי׳ רע״ו שמשמע מדבריו דאף לענין מגילה יש פסול של קול הברה. וראה גם שו״ת מנחת יצחק ח״א סי׳ ל״ז אות ז׳. [וראה שם בח״ב סי׳ קי״ג שהביא מה שכתב לו בזה הגרצ״פ פרנק הנ״ל].

ונראה שיש להכריע בזה שבדיעבד או במקום הצורך יש להתיר קול הברה במגילה ושאר דברים חוץ משופר, (ומהביאורים להחילוק עי׳ לשון הלבוש סי׳ תקפ״ז ס״א שהמקור לפסול קול הברה בשופר הוא משום דוהעברת שופר כתיב, והעברת לשון הכרזה, כלומר הכרזת הברת שופר ולא דבר אחר), אבל בלאו הכי אין להיכנס בזה. [ע״ד מה שהכריעו פוסקי זמנינו בענין שמיעת המגילה על הטלפון וע״י רמקול וכו׳ (לפני שהבינו מציאות הדברים. ואכ״מ)].

אבל בנדו״ד נראה שיש להתיר בשופי כיון דאינו נקרא קול הברה בכלל, כמוכח מזה שחייבו החרש ששומע על ידי כלי כמין חצוצרות בשופר [ויוצא ידי חובתו], אף שלכו״ע קול הברה פסול בשופר – ראה המובא מהאחרונים במשנ״ב סי׳ תקפ״ט סק״ד.

וראה אצלנו בלוח בדין החרש השומע במכשיר שמיעה ובנסמן שם.

 

 

#13265