« go back

I forgot Retze in Bentching, do I need to Bentch again?

 

שאלה:

לפי הגהת המרי”ל בשו”ע רבינו או”ח סי’ קפ”ח האם אדם ששכח לומר רצה בברהמ”ז בסעודת שבת צריך לחזור לברך?

 

תשובה:

פשוט שחוזר ומברך.

ולא בא מהרי״ל ורבינו הזקן כאן לשנות דין מפורש בכל הפוסקים, ונמצא כבר בגמרא ברכות מט, ב. אלא לומר שאף שחייב לאכול לחם א״צ להיות לחם גמור. ואדרבה, כ״ז מונח בלשונו, שמש״כ ש״גם בברכת מעין ג’ יש בה הזכרה של קדושת היום״ כוונתו  לתרץ שלכאורה בגמרא מפורש שמה״ט חוזר בשבת ויו”ט אם טעה ולא הזכיר קדושת היום משום דלא סגי דלא אכיל, והיינו שחייב לאכול פת המחוייב בברכת המזון, וממילא ברכת המזון חובה גמורה כתפלה, ואיך אפ״ל שיכול לצאת לחם שאינו גמור בפחות משיעור קביעות סעודה, שנמצא שאין ברכהמ״ז חובה כתפלה, וא״כ למה חוזר לראש בשכח ולא הזכיר קדושת היום. ועז״כ ליישב שגם בלחם שא״ג יש הזכרת קדושת היום. והיינו שהחיוב לאכול לחם מתבטא בא׳ מב׳ אופנים – לחם גמור שמברך ברכהמ״ז ומזכיר קדושת היום, או לחם שא״ג שמברך מעין שלש עם הזכרת קדושת היום. וכל שטעה ולא הזכיר מעין המאורע באיזה אופן שיהי׳ חייב לחזור.  ובמק״א כתבנו לבאר שבאמת יש יסוד מוצק לומר שכל עיקר חובת אכילת פת היא בכדי להזכיר קדושת היום – ראה אצלנו קונט׳ באתרא דרב חו׳ ו הע׳ 16 בשוה״ג הו׳. אבל אין הדברים יוצאים מידי פשוטם.

אלא שיל״ע במי שאכל מיני מזונות בקידושא רבה אחרי התפלה, וכעת שכח בברכהמ״ז, שלכאורה דינו כבסעודה שלישית שאינו חוזר.

 

 

#12867


Add Comment

Your Email address will not be published