Can we toilet train using a wetness alarm without a battery on Shabbos?

We’re working on toilet training a 4 year old who’s been a difficult customer. He is now wearing a wetness alarm that goes off if there is an accident. Not wanting the alarm to go off motivates him to go when he needs to.
Can I have him wear the alarm on Shabbos with the battery out? (I wouldn’t tell him that the battery is out so it could still help him focus.)

Answer:

According to the strict Halacha, it’s not an issue. However, if your son understands what Shabbos is and its associated prohibitions, and he thinks it’s possible that it will go off on Shabbos, it would probably not be recommended from a Chinuch standpoint.

ראה מה שדנו הפוסקים במכשיר חשמלי (אף אם פועל) אם דינו ככלי שמל”ה או לאיסור, במקרה שיכול ליהנות מתשמישו בשבת: משנ”ב ש”ח ס”ק קסח, קצוה”ש ק”ח בדה”ש סק”ג, מנח”ש סי’ פ ס”ק רמב, סי’ פ”ח ס”ק כג, כה”ח שח ס”ק רעז, אג”מ או”ח ג סימן מ”ט, שם או״ח ה, כג. ספר טלטולי שבת להגר”מ פיינשטיין סק”א, שו”ת צי”א ט סי’ כ, מנח”ש א סי’ ט ד”ה נראה, שש״כ כח הע׳ נד. ודנו שם מה דינו כשנפסק תשמישו (אם דינו כמוקצה מחמת גופו או ח”כ, אם לאו). אבל כאן ודאי דינו ככשמל”א כיון שמיוחד לעשות בו איסור. וגרע משאר מכשיר חשמלי כמאוורר וכו׳, שלא רק שהכח המפעילו כל שעה הוא באיסור, וגם דרך לחברו ולנתקו (משא״כ בשעון שע״י סוללה שאחרי הכנסת הסוללה נגמרה פעולת האיסור, ואולי דמיא קצת לכלי שהכניסו בו ברגים באיסור לפני שבת, שכעת כבר נגמר), אלא שכל כולו מיוחד למלאכת איסור להשמיע אזעקה. לאידך, כאן כו”ע יודו שאף בנפסק תשמישו הרגיל לא גרע מכלי שמל”א לצורך גו”מ, כיון שעדיין שייכת בו השתמשות המותרת בשבת (משא”כ בשעון שנפסק הילוכו וכדומה שאין בו אפשרות השתמשות כלל. וגם בזה – ראה במנח״ש פח, כג, ג, לענין שעון שצריך שוב לכוננו, שכשאפשר ללובשו בתורת תכשיט ש״ד).

#12877