Davening with a belt instead of Gartel

 

Question:

Is wearing a belt itself sufficient as a Gartel for Davening?

Why do some wear their belt on top of their jackets for davening – isn’t wearing it over the pants/underneath sufficient?

 

Answer:

The belt helps to make a separation between ones heart and ervah (though wearing pants close to the body would be enough, even without a belt) however, it isn’t considered the same as wearing a gartel for davening as a act of respect and honor when speaking to Hashem (הכון לקראת אלקיך ישראל). Another advantage of wearing a gartel, as it’s a special garment designated for davening. The gartel should be tight, above the jacket and long enough to wrap oneself twice.

As for wearing a belt above the jacket instead of a Gartel out of respect (as mentioned above), some are particular not to do so if it looks odd and out of place. Aside from the fact that it isn’t long enough to go around twice, it also doesn’t accomplish the idea of wearing a special garment for davening.

 

Sources:

בנוגע לגארטל – ראה שבת י, א ובתוס׳ ור״ן שם. טור או״ח סצ״א בשם בעל התרומה. מג״א שם סק״ב בשם רי״ו. אדה״ז שם ב. ומ״מ מדת חסידות יש בדבר – ראה משנ״ב ד בשם מגן גבורים. ערוה״ש בשם יש מדקדקים. וראה פמ״ג בא״א ב. והעירו שכ״מ ברא״ש שבת א, יט. ולהעיר שהב״י הניח דעת רי״ו אחר הדלת ולא הביאו בשו״ע. ובב״י הובא רק בשם י״א. וכבר העיר בזה בשעה״צ ג. וגם בלבוש השמיט דעת רי״ו. ובנימוקי או״ח מא, א, שהיא דעת יחיד. וראה גם שו״ת תורת יקותיאל קמא כט.

וראה שארית ישראל קלוזש׳ תרפ״ד בשם אדה״ז, ומשם בפסקי הסידור ע׳ כא ובספר שו״ת הרב יג. וראה ס׳ המנהגים ע׳ 8. ובשיחת מוצאי ש״פ צו תשל״ט – ע״ד אבנטו של כהן. וראה גם שיחת שבת בראשית תנש״א. וראה גם יסודי ישורון פעלדער א מערכת ביהכ״נ ע׳ לב. בהחילוק בין אבנט לאזור – ראה גם עט״ר דלהלן. אוה״ת ויקרא ע׳ תקסג. וראה רשימות דברים חיטריק ב ע׳ סג.

ועוד מעלה בגארטל משום בגד המיוחד לתפלה – ראה טושו״ע צח, ד. אדה״ז שם. וראה נימוקי או״ח צא, א. תשוה״נ א, סט.

ועוד זאת, בגדר ופי׳ הכון (נוסף לתיקון המלבוש, שאינו שייך כ״כ במקום שאין הדרך להתלבש בחגורה בכדי לחזק הבגד), שבאבנט יש גם מעלת הזריזות – ראה בל׳ הלבוש דלקמן. כה״ח צא, ו בשם יפ״ל. שו״ת אז״נ ח, מב. מנח״י דלקמן. וגם בסידור התפלה לרוקח ע׳ יג בברכת אוזר ישראל בגבורה שהאזור שייך לזריזות.

שיהא ארוך להקיף בו ב״פ – שכ״ה בכהנים, כרך ע״ג כרך, רמב״ם כהמ״ק ספ״ח. וראה תוס׳ ערכין טו, ב – ב״פ. וראה אשכבתא דרבי ע׳ 52 הע׳ כט*. ובלקו״ש לו ע׳ 159 – ע״פ חסידות שענינו מקיף דיחידה.

שמקומו מעל לבגדיו –  נוסף לזה שכ״ה בכהן, ראה גם יפ״ל צא, ג. וכ״כ ברמ״ח אותיות אות מא. ובפמ״ג א״א ב, על בגדיו. ואולי גם מטעם שצ״ל הכון – התנאה לפניו כפירש״י שבת שם. וראה גם חי׳ הר״ן דלקמן. ולהעיר מל׳ הלבוש: נראה הוא עומד יותר זריז. (אבל להעיר מימי בראשית ע׳ 55. תשורה חן י״א אדר תשנ״ח ע׳ 11).

שיהא מהודק – ספר חסידים תשעג, הובא בכה״ח ו: דבוק במתניו. ובפירש״י שבת שם, דבני בבל רגילין לאזור בחוזק. ובפנ״י שם, דכש״כ לענין תפלה שצריך לחגור היטב. וכ״כ בשלחן הטהור צא, א. וראה גם שו״ת מנח״י ה, מא, ז. וכ״ה גם אצל כהן. וגם ע״פ דא״ח, שהרי ענינו לחבר המקיף לפנימי, ראה עט״ר ע׳ 68 ואילך.

ההקפדה שלא לחבוש חבל וכדומה – אף שאבנט אריג מטמא בכל שהוא (כלים כז, א) – כ״מ קצת במגילה כז, ב, אף דמוכח שם שבשעהד״ח מהני (ואף דלא מיירי לתפלה – הרי מיירי שם בעומד לפני גדולים, ולפני רבו, שכצ״ל בתפלה). וראה טעמי המנהגים עניני ציצית קו״א כ בשם מהר״ש מבעלז (לגבי מטפחת. ולהעיר מדרכי חו״ש יב). סידור חלקת יהושע. ולהעיר, שבכ״מ שיש שנהגו באבנט משי דוקא. (ואכ״מ). וראה בזה שו״ת בית ישראל עדעלין יו״ד כ. ולהעיר שאבנט של כה״ג פסול כשהוא מחוט אחד (רש״י זבחים יח, ב. אבל ראה רמב״ם כהמ״ק ח, יד. משל״מ שם). ועוד שצ״ל נאה, כל׳ רש״י שבת שם: התנאה לפניו. ובחי׳ הר״ן שם: שיתנאה בפניו ואין נאה לו להתפלל בהתרת חגורה. ובקיצור פסקי הרא״ש: מצוה לאזור חלציו ולהתקשט במלבושיו. ומשמע קצת, דכי הדדי נינהו. ולהעיר גם מתרגום עה״פ (עמוס ד, יב) דהכון. וגם שבכ״מ נמצא במעלת האזור שיש בו חשיבות. וראה גם שו״ת מנח״י שם. ובסידור צלותא דאברהם (ברכת אוזר ישראל בגבורה) שלכן לא סגי באבנט של המכנסיים לקיים דין הכון שחסר בחשיבותו. ולהעיר מהגהות הגרא״מ הורוויץ שבת שם שהטירחא בחגורה שמשום הכון צריך לאזור יפה.

 

 

#12281

 

Is there a specific amount of times the Gartel is meant to surround the body?