May I place something on top of Tefillin or Seforim when they are in a bag? May I put a Chitas on top of my Tefillin, in the bag?

 

One should be careful not to put anything on top of tefillin or seforim even when the tefillin/seforim are in a bag. Some are lenient with regards to putting a Siddur in the tallis bag on top of the tefilin if the tefilin has its own bag.

 

Source: 

ע”פ שו”ע יו”ד סי’ רפב סי”ט.

והנה, יש שהעירו משו״ע או״ח סי’ כה ס”א, דלא יניח כיס התפילין למעלה מן הטלית, דמשמע דיש להניח הטלית ע”ג התפילין, וראה בחיי״א יג, א שכתב בפשיטות להניח טלית על התפילין, וכנראה טעמו לפי שהוא צורך התפילין לפי שצריך להתעטף תחילה בטלית. וכ”ה בקיצור שו”ע י, כא. וכן בפקודת אלעזר כה, א, כתב להדיא שכמו שמותר להניח של יד על ש״ר בכדי שלא יפגע בש״ר, הה״נ בזה. אמנם, גם בתפילין נהגו שש״י בצד ש״ר ולא למעלה מש״ר, וכמ״ש במג״א כח, ד ואדה״ז שם ח דהכי עדיף. (ובאמת, בכה״ח כח, יד נדחק לפרש גם בל׳ הב״ח שכתב להניח על הש״ר, שאין הכוונה עליו ממש. וכ״כ במג״א שם בנוגע לל׳ השו״ע: ומ”ש כאן ועליו פי’ שיתנו קצת לצד מעלה).

ובבא״ח וירא ש״א ד פי׳ בד׳ השו״ע בנוגע טו״ת שהכוונה שיניח הטלית בצד התפילין. וכ״ה בשבילי דוד כח, למג״א שם ג. ועוד.

אבל להעיר שלשון הד״מ הארוך כה, א להניח ״על התפילין״. אבל יל”פ גם בזה,שכוונתו לפניו ולא עליו, ועל בסמוך משמע. והכי נמי איכא לפרושי בחיי אדם הנ״ל (ודוחק קצת).

וכבר הקשו על מנהג העולם בשלמי ציבור מב, ב סוף הל׳ תפילין. (וכתב שם גם מעניננו, הנחת ספרים בכיס התפילין. וראה לקמן מזה). והובא דבריו בשע״ת מ, ג. כה”ח כה, טו. ועוד. וכ״כ להקשות בעיקרי הד״ט ב, נח. וכתבו שראוי לא לעשות כן. וראה גם ארצות החיים כה המאיר לארץ ט.

ויש שתירצו שמותר להניח על התפילין מדין שומר. וצע״ק איזה שמירה איכא הכא.

אבל יש שכתבו ליישב שכשהתפילין בכיסם מותר להניח עליהם טלית – יפה ללב כה, ה. רוב דגן בקונטרס אות לטובה א. שלחן אש כה, א. עצי היער שם יד. ובשו”ת אור לי קכה הביא דברי רוב דגן הנ״ל, וחלק עליו שגם בכיסם אסור. וסיים שאין למחות בהנוהגים כן.

אבל באות חיים כה, ב, כתב שבאמת ה”ז שמירה, כיון שיש חשש שיפלו התפילין, או הכיסים, וכתב עוד, שאף שעדיף לא להניח דבר ע״ג תפילין גם כשומר (ראה מג״א כח, ד) – כשהוא גם שומר וגם בכיסם אין להחמיר. (ולהעיר שבשע”ת שם משמע איפכא שרק כשאינו בכיס ה”ז שמירה שלא יתלכלך). והביא שם מהגהות זקינו מהרצ״א מדינוב בכת״י על עיקרי הד”ט שכתב ליישב כנ”ל שהוא כשומר.

ולהעיר, שבאמת מוכח להדיא מהרשב״א ברכות כו, א ובמג״א מ, ב ושו״ע אדה״ז שם, ד במי שפירס הטלית – היינו גלימא – על התפילין. ובפמ״ג שם בא״א ב גם לגבי טלית של מצוה. וכ”כ להוכיח בשלחן לחם הפנים מ בסופו – ע׳ ק – לעניננו. אבל התם שאני שהוא ממש לשמירה מבזיון, וכ״כ בערוה״ש שם ג.

ובשלחן מלכים בהלכה למשה רמד הביא כנ”ל בטעם המקילים שהטלית שומר, וכתב שגם בסידור המנהג כן להקל, ועתב דאפשר שקדושתו חמורה. וציין לשע״ת כח, ד. אבל צ״ע שהרי שם הביא מהמח״ב כח, יב להכריע להיפך. וכ״כ בחסל״א מ, ח שלא להניח הטלית והסידור על התפילין בכיס. וכ״ה בבא״ח חיי״ש ש״א יד. כה״ח כט, טו. לקט הקמח החדש מב, יב. (ובאמת גם בסולת בלולה שהביא במח״ב שם שכתב שלא להניח תפילין על סידור (ועיי״ש במח״ב שחזר בו מזה) – איכא לפרושי שגם להיפך אסור לדעתו. ושו״מ כן בשתילי זיתים כח, ה בזית רענן לשם).

כן ילה״ע מהנהגת האריז”ל ועוד לכסות התפילין על הראש עם הטלית. וי”ל דהתם שאני שה”ז ממש כשומר. ובאות חיים מא, א, דלא גרע מכובע שדרך ליתן על הראש. ומדאתינן להכא – י״ל דהה״נ הכא, וכש״כ בתיק התפילין, שבדרכו בכך מותר.

ומצאתי שהקשו בציץ של כה״ג על התפילין איך מותר ללבוש הפתיל על התפילין. ובמשכיל לדוד תצוה לא, תירץ שלא היה עליו רק לימינו ולשמאלו. ובבאר בשדה שם שלא היה מהודק, ואכן הביא דוגמא מהנחת טלית על תפילין. ובדברי דוד שם שהיה תחתיו.

וראה דעת נוטה ג, א. שו״ת אביגדר הלוי ע׳ סד. שו״ת דברי שלמה שניידער ג, תכו.

 

 

#11714