May one say Mi Shebeirach on Shabbos for sick people who are not seriously ill?
It seems to say in Shulchan Aruch (288:9) that one may not say mi shebeirach for sick people on Shabbos unless seriously ill?
Should I stop saying mi shebeirach for those who are not בסכנה בו ביום?
I know Chabad nusach on Shabbos is slightly shorter.
But if I understood the Shulchan Aruch properly it seems to say not to request rachamim on Shabbos at all unless it is an immediate danger. According to my understanding, perhaps we should not mention a name at all unless the person is in immediate danger?
Answer:
There are a number of approaches to explain why it is still permissible. See below. According to the Chabad nusach, there is no issue whatsoever.
Sources:
כמה וכמה ישובים נזכרו בפוסקים. וראה שו״ת אבקת רוכל יא-יד. ונראה שחזר בו ממש״כ בשו״ע. וראה שו״ת יחו”ד א, נד בהערה.
וראה גם במג״א יד, כמה צדדי היתר נוספים. ומשמע מדבריו להתיר כשאומר שבת היא מלזעוק. וכ״ה במשנ״ב כח. אבל אדה״ז שינה הלשון, ומדבריו מוכח דס״ל שאין לבקש רחמים בכל אופן. גם בערוה״ש רפז, ב, ושם רפח, יז, כתב בשלילת המנהג.
אבל בנוסח אדה״ז בסידורו מברך כשאר מי שבירך. ואין בו שום נוסח של בקשת רחמים. וממילא אין בזה צד איסור. וכ״כ בשעה״כ כו, ד. קצוה״ש פה, ב. פסקי הסידור להגרא״ח ע״ה נאה.
#10652