I was once told that one cannot visit a parent’s grave if it has been more than 7 years since the last visit. Is this halacha?
Some have a custom that one who has not been by their parent’s grave for over 7 years should not visit anymore. The original source is a quote in the name of Reb Sholem the tzadik of Belz. The explanation given is that there is a concern that the visit may be offensive in such a case as the parent can be upset that the child has not visited for so long. Some say the concern applies only if ten years passed.
However, the accepted position is that it’s not really an issue, but nonetheless, many people are accustomed to send a “shliach” (messenger) ahead of time that the child is coming, and then there is no issue. Additionally, one should give Tzedaka for the neshama of the parent (before and after the visit).
Sources:
ראה שיחת כ מנ״א תשי״א – תורת מנחם ח״ג ע׳ 267 – במלאות שבע שנים להסתלקות אביו. לקו״ש חלק כ ע׳ 647.
וראה אג״ק כד ע׳ שלח. ושם נראה שמחמיר מאד בנדון: ללכת בער”ח ולאחרי טבילה במקוה באותו יום. אלא שתוסיף מקודם לזה בעניני כבוד הנפטרת ע”ה [תקון המצבה – באם צורך בזה]. והעיקר: דינגען באיזה מוסד (כולל חב”ד וכיו”ב) שישמרו היאצ”ט שלה וכו’. ביום הליכתה – תפריש לצדקה לפני ההליכה ולאחרי’.
ויתכן שהמדובר שם במצב מיוחד (אולי בגלל שגם לא שמרו על היארצייט וכיו”ב).
לליקוט המקורות בנדון – ראה נטעי גבריאל אבלות חלק ב, פח, ה. וש״נ.
#1956
#10561