« go back

The Rebbe said that Jewish children should have a letter bought for them in a children’s Sefer Torah.

 

Question:

The Rebbe said that Jewish children should have a letter bought for them in a children’s Sefer Torah.

Because we cannot all afford to write a Sefer Torah, adults should also have a letter in a Sefer Torah. So if a child had a letter bought for himself or herself, should he or she buy another letter themselves in a Sefer Torah when turning Bar or Bas Mitzva?

 

Answer:

While is is not necessarily a Halachic requirement, the Rebbe did mention a few times that it is appropriate to purchase a letter even in more than one of the Sifrei Torah Haklolim. The Rebbe also mentioned that a letter should be purchased for kids in the children’s Sefer Torah, even though one was already bought for them in the Sefer Torah Hakloli. I assume the reverse is true as well.

Recently, it was publicized that the Rebbe answered that the reverse is true as well.

 

Sources:

ראה תו״מ התוועדוית תשמ״ב ח״א ע׳ 21. שם ע׳ 383. שם תשמ״ה ח״ד ע׳ 2171. וכך נתפרסם בכ״מ בשם כ״ק אד״ש גם בנוגע לנדו״ד. וצ״ע המקור בשיחות קודש.

שוב איקלע לידי מענה מח’ מרחשון תשמ״ב, (ונדפס באלבום ״אות בספר תורה״ ע׳ 111, ונמצא גם בליקוט מענות קודש תשמ”ב). והוא לא’ ששאל – בקשר לדברי כ”ק אדמו”ר שליט”א ע”ד ספרי התורה הכלליים – האם פירושו של דבר הוא שמעתה יש לכלול גם את הילדים בס”ת הכלליים, או להמשיך ברישום לס”ת הכללי של ילדי ישראל. כמו”כ העלה הצעה שאולי כדאי שכל הילדים יירשמו יחד עם המבוגרים לס”ת הכללי בלבד, וכך יהי’ קל יותר לנהל את הרישום המרוכז:

באם לאחרי כל המדובר כשנה רצופה ע”ד מעלת עניני הבל שאין בו חטא, שואלים הנ”ל – מוכרח שימצאו מישהו שיש לו חוש בהסברה ותעמולה, ויקרא ההנחות, עכ”פ בשימת לב קצת דקצת, ויענה שאלתם.

פשוט ומנהג ישראל הוא, שהזכרתיו בהתוועדויות, שנרשמים ביותר מספר תורה אחת, ושאין לומר שילדי ישראל לא יירשמו ח”ו בס”ת הכללית.

גם ע״ד ההלכה יש לדון אם קנה ס״ת בקטנותו אם מקיים עי״ז מצות כתיבת ס״ת. ותלוי בהשקו״ט אם המצוה לכתוב או שיהי׳ לו – ראה שו״ת בית הלוי א, ו, ג. וחקרוה שרים לענין קטן שהגדיל  – ראה שו״ת לב חיים ב, יא. פאת השדה עקפעלד יו״ד נ. ראש ארי׳ ביאליבלוצקי א ענף סג (ט, ג). כלי חמדה מכתבי תורה ע׳ קכט. ונדפס גם בשלחן העזר א ע׳ צב. ועוד – ועפ״ז להנת׳ בכ״מ שעי״ז מקיים מצות כתיבת ס״ת – ראה לקו״ש כד ע׳ 215 ובכ״מ – י״ל שכדאי לקנות עוה״פ בגדלותו. וילע״ע.

[ולהעיר מאו״ש ס״ת ז, א שאות לקטן בס״ת של שותפים מיגרע גרע. (ושם גם לגבי אשה. וכ״כ בשו״ת ערוה״ב יו״ד רכה. בר ליואי א, לו. משכנות הרועים ג.) וכמה אחרונים חלקו. וראה שבה״ל ה, קנט, ו. תשוה״נ ב, תקכ. שם תקכז. ובס״ת הכלליים לא חשו לזה. ובשיחות קודש נת׳ כנ״ל שיוצא יד״ח גם למ״ד שא״י בשותפות. וכנ״ל נז׳ גם לגבי קטן, דאדרבה מעליותא איכא. אלא שבלא״ה נת׳ בשיחת הושע״ר תשמ״ב ועוד, שאין כאן הכוונה לשם קיום מצות כתיבת ס״ת. וק״ל].

 

#10553