האם מברכים שהחיינו על טלית או סירטוק חדש?

 

מפורסם מנהגנו שבדרך כלל אין מברכים שהחיינו על בגדים חדשים ואפילו על טלית, כ״א על פרי חדש, אלא אם יש סיבה אחרת המחייבת (ראה לדוגמא שאלה #1533).

יסודו בשו״ע רכג, ו, סדר ברה״נ יב, ה, שעל דבר שאינו חשוב כ״כ כגון חלוק ואנפלאות אין מברכים. וראה ערוה״ש שם ח, דבעינן דבר הבא לעתים רחוקות ולא בדבר שתדיר הוא להתחדש. ובשו״ת מהרש״ג א, צה שמעולם לא בירך על בגד חדש, שאינו חשוב אצלו כ״כ. וראה בין השיטין לענין כלים חדשים 15561:

Can I purchase a new Kapota for Shabbos during the 3 weeks?

ופוק חזי מאי עמא דבר, שלמעשה המנהג שאין מברכים על קניית ולבישת בגדים חדשים, רק בבגדים חשובים ביותר, או במקום שבלא״ה יש צד וסברא לומר שהחיינו. (וגם ביום הולדת, למרות שבמק״א – בקובץ מבית חיינו ט – הארכנו בכוונת הדברים, שבשיחה בא בעיקר לומר שיש מקום להתחייב בשבח והודי׳ בכלל, ולא שהיום מצ״ע מחייב שהחיינו. ואכ״מ כעת).

וראה עוד לענין טלית בארוכה 37747:

האם חתן מברך שהחיינו על הטלית גדול?

 

 

#4021a